Strona głównaEsportPolski zawodnik lepszy w StarCrafta 2 od uczonej maszynowo Sztucznej Inteligencji

Polski zawodnik lepszy w StarCrafta 2 od uczonej maszynowo Sztucznej Inteligencji

Brytyjska firma DeepMind od kilku lat pracuje nad rozwojem sztucznej inteligencji. Są znani głównie z tego, że ich dzieła bez problemu radzą sobie w rywalizacji z najlepszymi nawet graczami na świecie. Oprócz jednego przypadku.

Kilka lat temu DeepMind stworzyła program, który był w stanie pokonać mistrzów gry planszowej Go. W skrócie, w Go chodzi o to, by układając swoje kamienie na planszy stworzyć taki układ, by otoczyć i usunąć jak największą liczbę kamieni przeciwnika.

Zobacz: StarCraft w tym miesiącu obchodzi 20 urodziny, z tej okazji Blizzard przygotował niespodzianki

Teraz DeepMind podeszła do tematu rywalizacji AI z człowiekiem po raz kolejny, tym razem na warsztat biorąc grę StarCraft 2. Różnica w podejściu pomiędzy GO a SC2 jest taka, że w przypadku tej pierwszej gracze widzą swoje ruchy nawzajem, w drugiej – każdy koncentruje się na swojej bazie i musi przewidzieć ruchy przeciwnika, których tak naprawdę nie zna. Także i z tym zadaniem AI, nosząca tym razem miano AlphaStar, poradziła sobie znakomicie – pokonała aż 10 kolejnych przeciwników. Poddała się dopiero gdy jej przeciwnikiem był Polak – Grzegorz “MaNa” Komincz, grający dla Team Liquid. Cały eksperyment przeprowadzono we współpracy z Blizzardem, twórcą StarCrafta 2. Co ciekawe, Polak wygrał dopiero w kolejnym podejściu – za 1. razem lepsza okazała się Sztuczna Inteligencja.

Zobacz: Dyrektor kreatywny Cyberpunk 2077 odszedł do Blizzarda. Będzie pracował przy Diablo 4?

AlphaStar uczyła się na kilka sposobów. Grała najpierw ucząc się na własnych błędach, przy założeniu kilku określonych celów na dany mecz. Potem kopiowała zachowania żywych graczy, by w końcu rywalizować sama ze sobą (a właściwie ze swoimi różnymi „odmianami”) w zamkniętej lidze. Jak podkreślali eksperci, doszła do takiego poziomu, że zaczynała łamać schematy utarte w potyczkach między zawodnikami, jak również wyjątkowo dobrze szło jej mikrozarządzanie pojedynczymi jednostkami.

Myślę, że fajnie byłoby zobaczyć taki pokazowy mecz pomiędzy człowiekiem a AI na jednym z dużych turniejów SC2. Może na IEM Katowice?

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Zbigniew Pławecki
Redaktor, specjalista ds. esportu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię