Ile razy, jako gracze, słyszeliście jakie to gry są złe? Czy to od swoich rodziców, członków rodziny, bliskich, przyjaciół czy po prostu gdzieś w mediach? Niektórzy używają wręcz szkodliwości gier jako argumentów w walce politycznej. Na szczęście z pomocą przychodzi opracowanie Johanny Pirker, pracującej niegdyś w Electronic Arts oraz Massachusetts Institute of Technology, która aktualnie zajmuje się badaniami na temat VR i AI.
Johanna Pirker ostanowiła pokazać drugą, jasną stronę gier i podzielić się swoimi przemyśleniami oraz zebranymi wynikami badań różnych osób na swoim koncie na Twitterze. Przyjrzyjmy się do jakich wniosków doszła.
Zobacz: Brak dowodów na związek między agresywnym zachowaniem a graniem w gry komputerowe
Uwaga: w artykule zamieszczam jedynie skrócone podsumowania dla każdego z badań, dodaję też linki do dłuższych opracowań jeśli ktoś z Was będzie zainteresowany szczegółami.
- Granie w gry wideo poprawia zdolności motoryczne, na przykład u lekarzy. To badanie zamieszczono na stronie International Journal of Surgery, a wynika z niego, że studenci medycyny oraz doświadczeni chirurdzy z bogatym doświadczeniem jako gracze, mają ponadprzeciętne umiejętności jeśli chodzi o wykonywanie zabiegów. Poprawie ulega u nich między innymi czas wykonania zabiegu, wydajność pracy i przytrafia im się mniej błędów.
- Granie w gry akcji poprawia zdolność czytania u dzieci z dysleksją. Wyniki tego badania opublikowano w Science Direct, internetowej bibliotece książek i artykułów naukowych. We wspomnianej pracy autorzy udowadniają, że 12 godzin grania w gry akcji – w żaden sposób nie powiązanego z nauką ortografii czy czytania – znacznie poprawia umiejętności dzieci z dysleksją. Zbadano to na dwóch grupach dzieci, z których w jedne grały one w dziewięciu sesjach po 80 minut dziennie. Poprawiło to nie tylko umiejętności czytania u tych dzieci, ale też pozwalało im się mocniej skupić na nauce.
- Gry poprawiają zdolności poznawcze starszych dorosłych. To badanie zamieściło Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologów. Tutaj potrzeba jeszcze więcej badań, ale jest cała seria takich, wykonanych między rokiem 1986 a 2013, które pokazują, że gry mają dobroczynny wpływ na osoby starsze. U osób badanych poprawia się między innymi czas reakcji, uważność i pamięć. Zdaniem naukowców, gry mogą być więc dobrym sposobem na odsunięcie w czasie niektórych efektów starzenia.
- Granie w gry pomaga złagodzić ból. Kolejne badanie zamieszczone na stronach Science Direct, dotyczy tym razem gier w wirtualnej rzeczywistości. To badanie przeprowadzono na osobach z głębokimi poparzeniami, którym trzeba było co jakiś czas zmieniać opatrunki. Procedura ta nasilała odczuwany ból, z którym nie radziły sobie nawet środki przeciwbólowe. Osoby te stwierdzały znaczne obniżenie poziomu bólu gdy w momencie przeprowadzania zmiany opatrunków znajdowały się w głębokiej immersji w wirtualnej rzeczywistości. VR odciągało ich uwagę od bólu na tyle, że badane osoby wskazywały na spadek jego poziomu nawet o około połowę.
- Granie w gry poprawia nastrój i redukuje stres. Wyniki tego badania może potwierdzić większość graczy na co dzień. Jednak w końcu badacze postanowili zmierzyć jak to dokładnie wygląda z naukowego punktu widzenia. Badano w nim jak trzy popularne, casualowe gry – Bejeweled 2, Bookworm Adventures oraz Peggle – wpływają na poziom stresu oraz nastrój. W grupie 143 przebadanych zmierzono kilka parametrów, takich jak aktywność fal mózgowych, ciśnienie krwi, itp. – takich, które obrazują wspomniane odczucia. W każdej z grup odnotowano znaczne (w kierunku korzystnych) odchylenia parametrów, co wskazuje na redukcję stresu i poprawę nastroju.
- Granie w gry pomaga zrozumieć i walczyć z rakiem. To badanie wykonano w latach 2004-2005 w kilku szpitalach w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Australii, na grupie 375 osobach cierpiących na różne rodzaje nowotworów. Oprócz standardowej terapii farmakologicznej, badanych poproszono o granie w grę o tematyce związanej z leczeniem i ogólnie, “podejściem” do raka. Organizmy przebadanych lepiej reagowały na podawane leki, a poza tym zwiększyła się ich świadomość co do tego co się z nimi dzieje i na czym polega terapia.
- Gry poprawiają prawidłową postawę ciała oraz zachowanie równowagi u chorych ze stwardnieniem rozsianym. Badacze chcieli sprawdzić jaki wpływ na osoby ze stwardnieniem rozsianym ma terapia z wykorzystaniem gier wymagających ruchu, szczególnie tam, gdzie konwencjonalna terapia nie może być zastosowana. 50 pacjentów podzielono na dwie grupy, z których jedna odbywała konwencjonalną terapię, druga – terapię z konsolą Xbox 360 i kinectem. U obu grup zauważono wyraźną poprawę i stwierdzono, że rehabilitacja z wykorzystaniem gier może być skuteczną alternatywą dla konwencjonalnej terapii.
- Gry poprawiają funkcje poznawcze. W tym przypadku badacze poprosili 5 grup osób dotychczas nie grających o spędzenie godziny dziennie w grach mobilnych, przez pięć dni w tygodniu i 4 tygodnie. Gry należały do gatunków gier logicznych oraz dopasowywania i szukania obiektów. Przed i po badaniu poproszono te osoby o wykonanie zadań sprawdzających pamięć, uważność, śledzenie kilku obiektów na raz, a co za tym idzie podzielność uwagi, jak również filtrowanie informacji. Wnioski z badania były następujące – gry wytrenowały u badanych koncentrację i utrzymanie uwagi oraz poprawiły zdolność uczenia.
- Granie w gry pomaga rozładować nadmiar energii u dzieci oraz poprawić ich kondycję fizyczną. To badanie miało na celu sprawdzić jak gry wymagające aktywności fizycznej, jak Dance Dance Revolution oraz Wii Sports, wpływa na bardzo aktywne dzieci i zestawiono je z treningiem na bieżni. W wyniku badania na grupie 23 dzieci w wieku od 10 do 13 stwierdzono, że wspomniane gry porównać można do średnio intensywnego, kilku-kilometrowego marszu. Stwierdzono tym samym, że wspomniane gry oraz im podobne mogą być dobrą alternatywą dla dzieci, które prowadzą siedzący tryb życia.
Wszystkie te badania wyglądają bardzo obiecująco i mogą być ważnym argumentem w kolejnej dyskusji na temat złego wpływu gier na ludzkość. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wiele aspektów nadal nie zostało wystarczająco przebadanych, no i nie w każdym wymienionym badaniu chodziło o gry typu GTA. Poza tym, jak ze wszystkim, tak i w grach najważniejszy jest umiar oraz zdrowy rozsądek.