Cyberpunk 2077 swoją premierę miał 10 grudnia 2020. Niestety tytuł ten okazał się obarczony olbrzymią liczbą błędów, które wielu graczom nie pozwoliły, czerpać przyjemności z rozgrywki.
W tym tekście skupimy się na wersji na komputery osobiste, ponieważ to ona miała być najlepsza pod względem oprawy audio wizualnej.
Dzień premiery Cyberpunk 2077 był dla mnie, jak i dla wielu graczy datą wyjątkowo wyczekiwaną. Ponieważ każdy chciał przekonać się, jaką koniec końców grę otrzymamy od twórców Wiedźmina 3. Nie przedłużając, gracze konsolowi otrzymali produkt niegrywalny, ze spadkami animacji do 17 kl./s, dogrywającymi się teksturami i ogólnymi problemami ze stabilnością. Można wręcz powiedzieć, że „blue screen” oglądali oni częściej, niż grali w grę.
Po drugiej stronie stali gracze pecetowi, którzy też otrzymali produkt bardzo cierpiący na błędy, ale nie były one, aż tak krytyczne. Tytuł się uruchamiał i pozwalał na rozgrywkę, chociaż wymagania sprzętowe był wysokie, jak na jakość prezentowanej oprawy wizualnej. Niestety długi okres produkcyjny odcisnął swoje piętno na Cyberpunk 2077. Widać to bardzo dobrze w bardzo nierównej jakości oprawy wizualnej, co jakiś czas straszy nas tekstura o tak niskiej rozdzielczości, że się zastanawiamy czy oby na pewno jest ona z 2020 roku, czy może z 2010. Modele postaci są bardzo szczegółowe i dopieszczone, ale otoczenie już nie koniecznie, chociaż architektonicznie miasto prezentuje się świetnie. Widać, że czas się kończył, a twórcy musieli iść na skróty, aby skończyć z produkcją na ostateczny termin. Pomijam milczeniem niskie SI przechodniów czy policji.
Oczywiście gracze były bardzo niezadowoleni z jakości otrzymanej gry i niestety wielu z nich zażądało zwrotu pieniędzy. Studio w międzyczasie zabrało się za wypuszczanie łatek, które miały naprawić trapiące grę błędy i poprawić optymalizację gry. Pojawił się pierwszy Hotfix 1.05, a następny w kolejności Hotfix 1.06 po tych dwóch szybkich łatkach i nastąpiła chwila przerwy, by w końcu pojawiła się duża aktualizacja 1.1 i to na niej się skupimy. Porównamy jak aktualizacja 1.1 wpłynęła na wydajność gry.
Aktualizacja 1.1 Cyberpunk 2077
Przed wydaniem tej aktualizacji CEO CDProject RED wydał oświadczenie, że tytuł zostanie naprawiony, został nawet pokazany plan działań, kiedy pojawią się nowe rozszerzenia do gry i kiedy gracze mogą spodziewać się całkowitej naprawy gry. Aktualizację 1.1 przyjęliśmy więc z lekką dozą optymizmu, skoro obiecali, że naprawią, to naprawią.
Niezwłocznie po wydaniu aktualizacji przystąpiliśmy do testów, ponieważ mieliśmy już powtarzalne miejsce testowe, wszystkie testy przebiegły sprawnie, co najważniejsze nie zauważyliśmy wielu błędów, które wcześniej występowały tzn. przenikających się postaci, zapadających w chodnik, czy wolno dogrywających się tekstur. Początki więc wyglądały bardzo optymistycznie. Naszą ekscytację niestety dosyć szybko ostudziły wyniki, jakie notowaliśmy. Przebiegi testowe wykonywaliśmy wielokrotnie, żeby wykluczyć możliwość pomyłki. Wykonaliśmy testy dla następujących kart graficznych NVIDIA GeForce RTX 3090, 3070, 2060 SUPER oraz dla modeli GeForce GTX 1080 i 1650 SUPER. Po cichu liczyliśmy, że CD Project RED poprawi optymalizację i że aktualizacja 1.1 przyniesie korzyści dla graczy pecetowych.
Niestety przeglądając notatkę na stronie dewelopera o aktualizacji 1.1, możemy poczytać, że w głównej mierze naprawione zostały mechaniki związane z wykonywaniem misji i inne pomniejsze błędy. Co jest trochę rozczarowujące. Przejdźmy zatem do wyników wydajności, jakie osiągnęliśmy po aktualizacji 1.1
Cyberpunk 2077 – platforma testowa
Procesor: Intel Core i9-10850K
Płyta główna: ROG Maximus XII Extreme
Pamięć RAM: XPG Spectrix D60G 32 GB 3200 MHz
Chłodzenie CPU: Silentium PC Navis EVO ARBG 360
Nośnik SSD: XPG Gammix S50 Lite 2 TB
Zasilacz: be quiet Dark Power Pro 12 1200 W
Monitor: ROG Strix XG438
Cyberpunk 2077 Aktualizacja 1.1 – wyniki
Poniżej na wykresach są wyniki z dwóch wersji gry z oryginalnej, oznaczone na wykresach jako ver 1.0 i z wersji 1.1 oznaczone na wykresie, jako ver 1.1.
Niestety najnowsza łatka nic nie poprawia pod względem wydajności na PC, prezentowane powyżej wyniki dotyczą Cyberpunka 2077 uruchomionego bez obsługi efektów śledzenia promieni, ale identycznie przedstawia się ona po włączeniu tych efektów, na kartach graficznych, które je obsługują. Wykresy poniżej.
Cyberpunk 2077 – Podsumowanie
Aktualizacja 1.1 dla graczy pecetowych, nie wniosła większych zmian, jeśli pod uwagę weźmiemy tylko wzrost wydajności. Deweloper twierdzi, że poprawiła się stabilność gry i duża liczba misji została naprawiona, w co nie wątpimy. W trakcie testów jedno co udało nam się zauważyć to to, że przechodnie i ogólnie postacie niezależne, dużo rzadziej zapadają się w teksturach, czy dziwnie się zachowują. Jest to swoisty krok naprzód, ale po pierwszej dużej aktualizacji trochę więcej się spodziewaliśmy. Nadal czekamy, aż twórcy naprawią wyjątkowo marną SI policji, albo ją po prostu wyłączą, jak można to zrobić przy pomocy fanowskiego moda. Oczywiście nadal czekamy na zapowiedzi pierwszych dodatków fabularnych i obiecanych darmowych DLC, ale to jest odległa pieśń przyszłości, biorąc pod uwagę, w jakim stanie jest ten tytuł. Osobiście czekam na kolejne aktualizacje i może na przywrócenie, chociaż części wyciętej zawartości. Wtedy pewnie po raz drugi spotkam się z Johnym Silverhandem tym razem jako bezwzględny Korp.
Trudno oczekiwać większej wydajności skoro skupili się na zarządzaniu pamięci i w zasadzie nie zrobili nic co miałoby zwiększyć ilość FPS. A z pamięcią robotę wykonali niezłą, bo zużycie spada przeciętnie z 10GB na 8,5GB. Mam też wrażenie że przybyło przechodniów, bez spadku ilości klatek.
Administratorem danych jest GAMING SOCIETY SP. Z O. O. w Raszynie ul. Prosta 5a, 05-090, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS: 0000724916, dla której akta rejestrowe prowadzi Sąd Rejonowy w Pruszkowie, XV Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, NIP: 5342581876, REGON: 369793411. Ochrona danych odbywa się zgodnie z wymogami powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a ich przechowywanie ma miejsce na zabezpieczonych serwerach.
Dla interpretacji terminów stosuje się słowniczek Regulaminu lub tak jak zostało to opisane w Polityce Prywatności (jeżeli wynika to bezpośrednio z opisu).
Na potrzeby lepszego odbioru Polityki Prywatności termin „Użytkownik” zastąpiony został określeniem „Ty”, „Administrator” – „My”. Termin „RODO” oznacza Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Szanujemy prawo do prywatności i dbamy o bezpieczeństwo danych. W tym celu używany jest m.in. bezpieczny protokół szyfrowania komunikacji (SSL).
Dane osobowe podawane w formularzu na landing page’u są traktowane jako poufne i nie są widoczne dla osób nieuprawnionych.
§2. Administrator Danych
Usługodawca jest administratorem danych swoich klientów. Oznacza to, że jeśli posiadasz Konto na naszej stronie, to przetwarzamy Twoje dane jak: imię, nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, stanowisko, miejsce pracy, adres IP.
Usługodawca jest także administratorem osób zapisanych na [przykładowo] newsletter i osób zapisanych na webinar.
Dane osobowe przetwarzane są:a. zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych,b. zgodnie z wdrożoną Polityką Prywatności,c. w zakresie i celu niezbędnym do nawiązania, ukształtowania treści Umowy, zmiany bądź jej rozwiązania oraz prawidłowej realizacji Usług świadczonych drogą elektroniczną,d. w zakresie i celu niezbędnym do wypełnienia uzasadnionych interesów (prawnie usprawiedliwionych celów), a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą:w zakresie i celu zgodnym ze zgodą wyrażoną przez Ciebie jeśli [przykładowo] zapisałeś się na newsletter,w zakresie i celu zgodnym z wyrażoną przez Ciebie zgodą jeżeli [przykładowo] zapisałeś się na webinar.
Każda osoba, której dane dotyczą (jeżeli jesteśmy ich administratorem) ma prawo dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo sprzeciwu, prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego.
Kontakt z osobą nadzorującą przetwarzanie danych osobowych w organizacji Usługodawcy jest możliwy drogą elektroniczną pod adresem e-mail: biuro@gamingsociety.pl.
Zastrzegamy sobie prawo do przetwarzania Twoich danych po rozwiązaniu Umowy lub cofnięciu zgody tylko w zakresie na potrzeby dochodzenia ewentualnych roszczeń przed sądem lub jeżeli przepisy krajowe albo unijne bądź prawa międzynarodowego obligują nas do retencji danych.
Usługodawca ma prawo udostępniać dane osobowe Użytkownika oraz innych jego danych podmiotom upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa (np. organom ścigania).
Usunięcie danych osobowych może nastąpić na skutek cofnięcia zgody bądź wniesienia prawnie dopuszczalnego sprzeciwu na przetwarzanie danych osobowych.
Usługodawca nie udostępniania danych osobowych innym podmiotom aniżeli upoważnionym na podstawie właściwych przepisów prawa.
Wdrożyliśmy pseudonimizację, szyfrowanie danych oraz mamy wprowadzoną kontrolę dostępu dzięki czemu minimalizujemy skutki ewentualnego naruszenia bezpieczeństwa danych.
Dane osobowe przetwarzają osoby wyłącznie upoważnione przez nas albo przetwarzający, z którymi ściśle współpracujemy.
§3. Pliki cookies
Witryna gamingsociety.pl używa cookies. Są to niewielkie pliki tekstowe wysyłane przez serwer www i przechowywane przez oprogramowanie komputera przeglądarki. Kiedy przeglądarka ponownie połączy się ze stroną, witryna rozpoznaje rodzaj urządzenia, z którego łączy się użytkownik. Parametry pozwalają na odczytanie informacji w nich zawartych jedynie serwerowi, który je utworzył. Cookies ułatwiają więc korzystanie z wcześniej odwiedzonych witryn.
Gromadzone informacje dotyczą adresu IP, typu wykorzystywanej przeglądarki, języka, rodzaju systemu operacyjnego, dostawcy usług internetowych, informacji o czasie i dacie, lokalizacji oraz informacji przesyłanych do witryny za pośrednictwem formularza kontaktowego.
Zebrane dane służą do monitorowania i sprawdzenia, w jaki sposób użytkownicy korzystają z naszych witryn, aby usprawniać funkcjonowanie serwisu zapewniając bardziej efektywną i bezproblemową nawigację. Monitorowania informacji o użytkownikach dokonujemy korzystając z narzędzia Google Analitics, które rejestruje zachowanie użytkownika na stronie.
Cookies identyfikuje użytkownika, co pozwala na dopasowanie treści witryny, z której korzysta, do jego potrzeb. Zapamiętując jego preferencje, umożliwia odpowiednie dopasowanie skierowanych do niego reklam. Stosujemy pliki cookies, aby zagwarantować najwyższy standard wygody naszego serwisu, a zebrane dane są wykorzystywane jedynie wewnątrz firmy GAMING SOCIETY SP Z O O w celu optymalizacji działań.
Użytkownik w każdej chwili ma możliwość wyłączenia lub przywrócenia opcji gromadzenia cookies poprzez zmianę ustawień w przeglądarce internetowej. Instrukcja zarządzania plikami cookies jest dostępna na stronie
Na naszej witrynie wykorzystujemy następujące pliki cookies:
a) „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach serwisu;
b) pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach serwisu;
c) „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych serwisu;
d) „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika ustawień i personalizację interfejsu użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
e) „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
Niezbędne pliki cookie
Niezbędne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, abyśmy mogli zapisać preferencje użytkownika w ustawieniach plików cookie.
Jeśli wyłączysz tą opcję, nie będziemy mogli zapisać Twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, będziesz musiał ponownie włączyć lub wyłączyć obsługę plików cookie.
Google Analytics
Ta strona używa Google Analytics do zbierania anonimowych informacji, takich jak liczba osób odwiedzających stronę i najpopularniejsze strony.
Włączony plik cookie pomaga nam ulepszać naszą stronę internetową.
Please enable Strictly Necessary Cookies first so that we can save your preferences!
Trudno oczekiwać większej wydajności skoro skupili się na zarządzaniu pamięci i w zasadzie nie zrobili nic co miałoby zwiększyć ilość FPS. A z pamięcią robotę wykonali niezłą, bo zużycie spada przeciętnie z 10GB na 8,5GB. Mam też wrażenie że przybyło przechodniów, bez spadku ilości klatek.
ODSŁUCHAJ wam dalej nie działa, elo.