Strona głównaPoradnikiHardwareDolby Headphone - jak uzyskać dźwięk przestrzenny niewielkim kosztem?

Dolby Headphone – jak uzyskać dźwięk przestrzenny niewielkim kosztem?

Odkąd zaczęto tworzyć systemy surround, firmy zajmujące się tym tematem próbowały przenieść Dolby Audio do słuchawek. Tak powstał… system Dolby Headphone.

Duże systemy dźwięku przestrzennego są oparte o kilka – najczęściej 5, czasem 7 – głośników, dzięki którym łatwo zasymulować kierunek, z którego dochodzi konkretny odgłos. Resztę pracy wykonują nasze uszy, które dzięki swojej budowie dodają odbicia fal dźwiękowych. Wszystko to sprawia, że odgłosy z filmów i gier nie tylko docierają do nas z odpowiedniego kierunku, ale też brzmią tak naturalnie, jakbyśmy byli na miejscu akcji.

Zobacz: Xbox Series X ze wsparciem Dolby Vision i Atmos

Gorzej ma się sprawa ze słuchawkami. Zdecydowana większość modeli wyposażona jest zaledwie w dwa głośniki, które w dodatku znajdują się bardzo blisko i na wprost naszych bębenków słuchowych – trudno więc o dodatkowe odbicia. Tak więc “surowy” dźwięk odbierany przez uszy zawsze będzie w “zwykłym” stereo – można ewentualnie tylko nieco manipulować kierunkiem, w bardzo ograniczonym zakresie.

Aby wyjść naprzeciw zapotrzebowaniu na bardziej naturalny dźwięk słuchawek, firma Lake Technology opracowała system Dolby Headphone, z którego korzystają między innymi słuchawki Astro A50 i A40. Jest to bardzo skomplikowany system, który nie polega tylko na dodaniu prostego pogłosu. Zamiast niego, układ wbudowany w słuchawki lub kartę dźwiękową pracuje na cyfrowej ścieżce audio, w której zakodowane są poszczególne kanały. Słuchawki wspierające technologię Dolby Headphone mogą pracować na sygnale 5.1, 7.1, zakodowanym sygnale Dolby Pro Logic 2, ale także sygnale stereo – choć tu efekt wyjściowy może być najmniej imponujący. Na “wyjściu” otrzymujemy specjalnie przetworzony sygnał stereo, w którym zawarte są informacje na temat dokładnego położenia danego źródła dźwięku. Układ dodaje sztuczne “odbicia”, symulujące ściany, przeszkody jak również to co może się dziać w naszych uszach. Odgłosy są oprócz tego emitowane z odpowiednimi opóźnieniami jednej słuchawki względem drugiej, co finalnie ma wprowadzić nasze uszy i mózg w złudzenie odpowiadające temu, co słyszelibyśmy z normalnych rozmiarów kina domowego.

Dolby Headphone Astro A50

W podanym przeze mnie przykładzie słuchawek Astro A50, stacja bazowa pełni rolę dodatkowej karty dźwiękowej, którą łączymy z komputerem za pośrednictwem portu USB, ale też może to być złącze optyczne, tzw. SPDI-F. To właśnie ten sposób podłączenia da najlepsze efekty przy obróbce dźwięku z gier czy filmów przez stację bazową A50. W przypadku A40, sygnał jest odpowiednio modyfikowany przez tzw. mixamp, czyli połączenie karty dźwiękowej, wzmacniacza i mixera. Potem pozostaje już tylko wysłać odpowiednio zmodyfikowany i zakodowany dźwięk za pomocą fal radiowych lub kabla do naszych słuchawek – i możemy się cieszyć dźwiękiem przestrzennym za cenę mniejszą niż w przypadku pełnego zestawu kina domowego i bez przeszkadzania innym domownikom.

Artykuł powstał przy współpracy z marką Astro.

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Zbigniew Pławecki
Redaktor, specjalista ds. esportu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię

Exit mobile version