Strona głównaWiadomościGeForce RTX 3080 - producenci kart graficznych odpowiadają na zgłoszone problemy.

GeForce RTX 3080 – producenci kart graficznych odpowiadają na zgłoszone problemy.

Premiera kart graficznych Nvidia GeForce RTX 3080 nie przebiegła dokładnie po myśli Nvidii, jak i graczy. Najpierw problemem okazała się dostępność samych kart graficznych. Z oficjalnego sklepu zniknęły w ciągu minuty. Wszystko za sprawą botów, a w dalszej kolejności okazało się, że producenci zewnętrzni nie są w stanie dostarczyć odpowiedniej liczby kart graficznych na rynek, tak szybko sprzedawały się te modele.

Niestety bardzo szybko wyszło na jaw, że modele nie Founders Edition trapione są przez jeden błąd, a mianowicie w trakcie rozgrywki, gra wychodzi do pulpitu Windows, zawieszając po drodze naszą grę. Pierwsze, na co padło podejrzenie to był sterowniki, lub brak odpowiedniej optymalizacji. Lecz dosyć szybko okazało się dzięki portalowi Igor’s Lab, że za powstałe błędy odpowiedzialne są źle dobrane kondensatory.

Przebieg wydarzeń:

  1. 15 września: Firma Colorful, jako pierwsza zgłasza problemy ze stabilnością pracy ich kart graficznych.
  2. 17 września: Pierwsi klienci, którzy kupili RTX 3080, zgłaszają problemy.
  3. 23 września: ComputerBase wypuszcza swój pierwszy artykuł dotyczący problemu.
  4. 25 września: Igor Wallosek (igor’sLAB) publikuje artykuł o tym, że błędy stabilności mogą odpowiadać kondensatory, zainstalowane za rdzeniem GPU.
  5. 26 września: Poszczególni producenci zewnętrzni zaczynają wydawać swoje oficjalne stanowiska w tej sprawie.

Na czym dokładnie polega problem.

Podczas gry po przekroczeniu 2 GHz taktowania, karta nagle zawiesza się i wychodzi z gry do pulpitu Windows. Podobno za problem odpowiadają źle dobrane kondensatory tuż pod rdzeniem GPU. Odpowiedzialne są za filtrowanie napięć NVVDD/MSVDD im będą one lepszej jakości tym, rzadziej będziemy narażeni na problemy z niestabilnością karty graficznej.

Jak w swoim artykule zaznacza Igor Wallosek, dobór kondensatorów przez zewnętrznych producentów kart graficznych, był nie najlepszy, a może nawet błędny. Wszyscy oni muszą przestrzegać wytycznych przy projektowaniu swoich układów, jakich dostarcza im Nvidia. Jak łatwo zauważyć w dokumencie Nvidii układ filtrowania napięć może składać się z dwóch rodzai kondensatorów – POSCAP, czyli kondensatorów tantalowo-polimerwych (zaznaczonych na czerwono) oraz MLCC, czyli kondensatorów ceramicznych wielowarstwowych (na obrazku zaznaczone na zielono). Jak łatwo zauważyć, taki układ filtrujący możemy wykonać na dwa sposoby, albo zastosować same kondensatory MLCC, lub miks kondensatorów POSCAP i MLCC. Niestety wielu producentów zdecydowało się na trzecie rozwiązanie, czyli zastosowanie samych kondensatorów POSCAP.

Z lewej strony schemat PCB referencyjny, pośrodku PCB Zotac, z prawej strony PCB ASUS.

Nvidia w swoich modelach GeForce RTX 3080/3090 zastosowała filtrowanie składające się z czterech kondensatorów POSCAP oraz z 20 MLCC, te karty nie dotyka problem z niestabilnością w trakcie rozgrywki.

Konsekwencje dla graczy

Co w takim razie skłoniło producentów, żeby stosować inny układ filtrowania, niż zaleca Nvidia. Wydaje się, że chęć większego zysku. Ponieważ zastosowanie sześciu kondensatorów POSCAP jest dużo tańsze niż użycie miksu POSCAP i MLCC.

Problem ten firmy AIB mogą rozwiązać na dwa sposoby. Pierwszy, wydać nową rewizję kart graficznych z poprawionym układem filtrowania napięć. Drugi, udostępnić firmware, który nie pozwoli karcie graficznej przekroczyć 2 GHz. częstotliwości taktowania na rdzeniu. Niestety obawiamy się, że firmy skorzystają z drugiego rozwiązania, ponieważ jest ono dla nich darmowe. Dlatego na tę chwilę polecamy wszystkim wstrzymać się z zakupem (i tak niedostępnych) kart graficznych GeForce RTX 3080. Poczekać na premierę kart graficznych AMD Radeon RX 6000. W międzyczasie poszczególni producenci zaczęli wydawać oficjalne oświadczenia dotyczące tego, co zamierzają zrobić z tym problemem.

Oświadczenia poszczególnych firm.

Colorful – Jako pierwszy zgłosił problem prasie, w następstwie poprosił o zwrot sampli.

EVGA – Przyznała, że podczas ich testów karty graficzne wyposażone tylko w kondensatory POSCAP, nie przechodziły ich wewnętrznych testów, ale ze względu na brak czasu do recenzentów zostały wysłane modele z układami filtrującymi składającymi się z 6x POSCAP. Karty graficzne skierowane na rynek konsumencki, będą wyposażone w cztery kondensatory POSCAP oraz w 20 kondensatorów MLCC.

ASUS – Nie musiał się tłumaczyć, ponieważ ich karty wykonane zostały z wykorzystaniem miksu kondensatorów POSCAP i MLCC.

MSI – Oświadczyło podczas transmisji na żywo MSI Insider Livestream, że problemem mogą być sterowniki.

Zotac – Wydał oświadczenie, że przygląda się całej sprawie i prosi indywidualnych klientów o kontakt z działem obsługi klienta.

GALAX – Oświadczył, że tylko modele wysłane prasie wyposażone są w 6x POSCAP, pozostałe na rynku modele składają się z miksu kondensatorów i tak w przypadku resii RTX 3080 Heijiang/Metal Master zainstalowanych jest 10 kondensatorów MLCC a w modelu General/Metal Master jest ich dwadzieścia. Tylko model Gamer otrzymał sześć kondensatorów POSCAP, ale to były sample przedprodukcyjne wysłane do dziennikarzy.

Gainward – Wszystkie karty graficzne wyposażone w układ graficzny GeForce RTX 3080 wyposażone są w układ filtrujący składający się z pięciu kondensatorów POSCAP oraz z 10 MLCC. Modele wyposażone w układ graficzny RTC 3090 wyposażone są w cztery kondensatory POSCAP oraz w dwadzieścia MLCC.

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię

Exit mobile version