Strona głównaPoradnikiWpływ pamięci RAM na wydajność w grach

Wpływ pamięci RAM na wydajność w grach

Pamięci RAM - opóźnienia a taktowanie

Zanim przejdziemy do konkretnych testów z użyciem pamięci DDR4 o taktowaniu 2133, 2400 i 2933 MHz, musimy sobie wyjaśnić kilka kwestii. Często w komentarzach pod artykułami i na wszelkiej maści forach można trafić na informacje, że pamięci DDR4 są gorsze, bo mają większe opóźnienia w porównaniu do DDR3. Osoby tak piszące pokazują, że nie mają zielonego pojęcia, jak to w rzeczywistości działa. Owszem, opóźnienie CL15 na pierwszy rzut oka wygląda gorzej niż CL9 lub CL10. Problem polega na tym, że tak wcale być nie musi.

Opóźnienia wyrażane są w liczbie cykli zegara. Oznacza to, że opóźnienie C10 jest wartością bezwzględną, a zależną od taktowania pamięci. Posłużmy się prostym przykładem. W pamięciach DDR3 1600 MHz jeden cykl zegara to 1/800000000. Dlaczego 800 mln? Ponieważ DDR to skrót od Double Data Rate, więc rzeczywiste taktowanie to 800 MHz. Mówimy więc o opóźnieniu wynoszącym 10/800000000, czyli dokładnie 12,5 nanosekundy. Dla porównania weźmy pamięci DDR4 2400 MHz CL15. W tym przypadku opóźnienie będzie wynosiło dokładnie 15/1200000000, czyli znowu 12,5 nanosekundy. W przypadku pamięci 3200 MHz CL15 opóźnienie wyniesie 9,37 nanosekundy.

Jeśli już sobie to wyjaśniliśmy, to możemy przejść do testów.

Spis treści

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Damian Jaroszewski
Redaktor prowadzący, szef działów esport i hardware

4 KOMENTARZE

  1. No cóż zatem wniosek z tego wszystkiego taki, że taktowanie pamięci ma znikomy wpływ na fps. Nie warto więc przepłacać za taktowanie.

  2. Nie można tak konstruować wykresów, słupki na pierwszy rzut oka przedstawiają niekiedy 2-krotną różnicę między najgorszym a najlepszym wynikiem i dopiero po przeczytaniu wartości słupka wychodzi, że w praktyce to zaledwie kilka% (FPS) różnicy. Powinno się startować ze skalą od 0 😉

  3. Chyba nie zrozumiales idei tego testu. Mial on za zadanie porownanie, jak opoznienia i taktowania wplywaja na wydajnosc systemu. Nie byla to proba wycisniecia z ramu maksymalnych wydajnosci.

  4. Test trochę bez sensu. Skoro obniżamy taktowanie trzeba było zastosować niższe opoźnienie.

    CL16 3000 = 10,67
    a np CL13 2666 = 9,75 i te pamięci w grze cs:go się lepiej sprawdzą w sensie będzie więcej FPS niż 3000.:)
    mam rację?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię

Exit mobile version