Wnioski i opłacalność
Jak widać taktowanie pamięci RAM ma wpływ na wydajność w grach. Pojawia się pytanie – czy kupno dużo lepszych kości jest opłacalne? To w dużej mierze zależy od gry. Największy przyrost widać w przypadku Counter-Strike: Global Offensive, gdzie 2933 MHz zapewnia średnio o 17,3 FPS-ów więcej niż 2133 MHz. To było do przewidzenia, bowiem jest to gra, która kładzie nacisk przede wszystkim na procesor, a mniej na kartę graficzną. W takich warunkach pamięć RAM może pokazać, jak jest ważnym elementem. W produkcjach bardziej nastawionych na moc karty graficznej różnice są zdecydowanie mniejsze. W ogólnym rozrachunku pamięci 2400 MHz wypadają o niecałej 2% lepiej w porównaniu do 2133 MHz. Z kolei 2933 MHz to wzrost o nieco ponad 5%, więc różnica jest znacząca.
[you tube=N0EtW9IAGOA]Czy opłaca się zapłacić za te dodatkowe 5%? To zależy, ile miałoby nas to kosztować. Aktualnie na rynku panuje dziwna sytuacja. Generalnie pamięci RAM są piekielnie drogie. Za zestaw składający się z dwóch modułów 8 GB (razem 16 GB) trzeba zapłacić przynajmniej 700 zł. Jednocześnie kwota nie rośnie znacząco razem z rosnącym taktowaniem. Czasami różnice między 2133 a 2400 MHz wynoszą raptem 20 zł, a między 2133 a 3000 MHz zaledwie 60-100 zł. Dlatego, w naszej opinii, jest to dobry moment, aby pomyśleć o lepszych pamięciach, które jednak dadzą te kilka dodatkowych klatek na sekundę. Jeśli rzeczywiście ma nas to kosztować kilkadziesiąt złotych, to głupio byłoby nie skorzystać.
Źródło: wł.
No cóż zatem wniosek z tego wszystkiego taki, że taktowanie pamięci ma znikomy wpływ na fps. Nie warto więc przepłacać za taktowanie.
Nie można tak konstruować wykresów, słupki na pierwszy rzut oka przedstawiają niekiedy 2-krotną różnicę między najgorszym a najlepszym wynikiem i dopiero po przeczytaniu wartości słupka wychodzi, że w praktyce to zaledwie kilka% (FPS) różnicy. Powinno się startować ze skalą od 0 😉
Chyba nie zrozumiales idei tego testu. Mial on za zadanie porownanie, jak opoznienia i taktowania wplywaja na wydajnosc systemu. Nie byla to proba wycisniecia z ramu maksymalnych wydajnosci.
Test trochę bez sensu. Skoro obniżamy taktowanie trzeba było zastosować niższe opoźnienie.
CL16 3000 = 10,67
a np CL13 2666 = 9,75 i te pamięci w grze cs:go się lepiej sprawdzą w sensie będzie więcej FPS niż 3000.:)
mam rację?