Strona głównaGryAktualnościOto naukowo potwierdzone informacje na temat gier!

Oto naukowo potwierdzone informacje na temat gier!

Ile razy, jako gracze, słyszeliście jakie to gry są złe? Czy to od swoich rodziców, członków rodziny, bliskich, przyjaciół czy po prostu gdzieś w mediach? Niektórzy używają wręcz szkodliwości gier jako argumentów w walce politycznej. Na szczęście z pomocą przychodzi opracowanie Johanny Pirker, pracującej niegdyś w Electronic Arts oraz Massachusetts Institute of Technology, która aktualnie zajmuje się badaniami na temat VR i AI. 

Johanna Pirker ostanowiła pokazać drugą, jasną stronę gier i podzielić się swoimi przemyśleniami oraz zebranymi wynikami badań różnych osób na swoim koncie na Twitterze. Przyjrzyjmy się do jakich wniosków doszła.

Zobacz: Brak dowodów na związek między agresywnym zachowaniem a graniem w gry komputerowe

Uwaga: w artykule zamieszczam jedynie skrócone podsumowania dla każdego z badań, dodaję też linki do dłuższych opracowań jeśli ktoś z Was będzie zainteresowany szczegółami.

  • Granie w gry wideo poprawia zdolności motoryczne, na przykład u lekarzy. To badanie zamieszczono na stronie International Journal of Surgery, a wynika z niego, że studenci medycyny oraz doświadczeni chirurdzy z bogatym doświadczeniem jako gracze, mają ponadprzeciętne umiejętności jeśli chodzi o wykonywanie zabiegów. Poprawie ulega u nich między innymi czas wykonania zabiegu, wydajność pracy i przytrafia im się mniej błędów.
  • Granie w gry akcji poprawia zdolność czytania u dzieci z dysleksją. Wyniki tego badania opublikowano w Science Direct, internetowej bibliotece książek i artykułów naukowych. We wspomnianej pracy autorzy udowadniają, że 12 godzin grania w gry akcji – w żaden sposób nie powiązanego z nauką ortografii czy czytania – znacznie poprawia umiejętności dzieci z dysleksją. Zbadano to na dwóch grupach dzieci, z których w jedne grały one w dziewięciu sesjach po 80 minut dziennie. Poprawiło to nie tylko umiejętności czytania u tych dzieci, ale też pozwalało im się mocniej skupić na nauce.
  • Gry poprawiają zdolności poznawcze starszych dorosłych. To badanie zamieściło Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologów. Tutaj potrzeba jeszcze więcej badań, ale jest cała seria takich, wykonanych między rokiem 1986 a 2013, które pokazują, że gry mają dobroczynny wpływ na osoby starsze. U osób badanych poprawia się między innymi czas reakcji, uważność i pamięć. Zdaniem naukowców, gry mogą być więc dobrym sposobem na odsunięcie w czasie niektórych efektów starzenia.
  • Granie w gry pomaga złagodzić ból. Kolejne badanie zamieszczone na stronach Science Direct, dotyczy tym razem gier w wirtualnej rzeczywistości. To badanie przeprowadzono na osobach z głębokimi poparzeniami, którym trzeba było co jakiś czas zmieniać opatrunki. Procedura ta nasilała odczuwany ból, z którym nie radziły sobie nawet środki przeciwbólowe. Osoby te stwierdzały znaczne obniżenie poziomu bólu gdy w momencie przeprowadzania zmiany opatrunków znajdowały się w głębokiej immersji w wirtualnej rzeczywistości. VR odciągało ich uwagę od bólu na tyle, że badane osoby wskazywały na spadek jego poziomu nawet o około połowę.
  • Granie w gry poprawia nastrój i redukuje stres. Wyniki tego badania może potwierdzić większość graczy na co dzień. Jednak w końcu badacze postanowili zmierzyć jak to dokładnie wygląda z naukowego punktu widzenia. Badano w nim jak trzy popularne, casualowe gry – Bejeweled 2, Bookworm Adventures oraz Peggle – wpływają na poziom stresu oraz nastrój. W grupie 143 przebadanych zmierzono kilka parametrów, takich jak aktywność fal mózgowych, ciśnienie krwi, itp. – takich, które obrazują wspomniane odczucia. W każdej z grup odnotowano znaczne (w kierunku korzystnych) odchylenia parametrów, co wskazuje na redukcję stresu i poprawę nastroju.
  • Granie w gry pomaga zrozumieć i walczyć z rakiem. To badanie wykonano w latach 2004-2005 w kilku szpitalach w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych i Australii, na grupie 375 osobach cierpiących na różne rodzaje nowotworów. Oprócz standardowej terapii farmakologicznej, badanych poproszono o granie w grę o tematyce związanej z leczeniem i ogólnie, “podejściem” do raka. Organizmy przebadanych lepiej reagowały na podawane leki, a poza tym zwiększyła się ich świadomość co do tego co się z nimi dzieje i na czym polega terapia.
  • Gry poprawiają prawidłową postawę ciała oraz zachowanie równowagi u chorych ze stwardnieniem rozsianym. Badacze chcieli sprawdzić jaki wpływ na osoby ze stwardnieniem rozsianym ma terapia z wykorzystaniem gier wymagających ruchu, szczególnie tam, gdzie konwencjonalna terapia nie może być zastosowana. 50 pacjentów podzielono na dwie grupy, z których jedna odbywała konwencjonalną terapię, druga – terapię z konsolą Xbox 360 i kinectem. U obu grup zauważono wyraźną poprawę i stwierdzono, że rehabilitacja z wykorzystaniem gier może być skuteczną alternatywą dla konwencjonalnej terapii.
  • Gry poprawiają funkcje poznawcze. W tym przypadku badacze poprosili 5 grup osób dotychczas nie grających o spędzenie godziny dziennie w grach mobilnych, przez pięć dni w tygodniu i 4 tygodnie. Gry należały do gatunków gier logicznych oraz  dopasowywania i szukania obiektów. Przed i po badaniu poproszono te osoby o wykonanie zadań sprawdzających pamięć, uważność, śledzenie kilku obiektów na raz, a co za tym idzie podzielność uwagi, jak również filtrowanie informacji. Wnioski z badania były następujące – gry wytrenowały u badanych koncentrację i utrzymanie uwagi oraz poprawiły zdolność uczenia.
  • Granie w gry pomaga rozładować nadmiar energii u dzieci oraz poprawić ich kondycję fizyczną. To badanie miało na celu sprawdzić jak gry wymagające aktywności fizycznej, jak Dance Dance Revolution oraz Wii Sports, wpływa na bardzo aktywne dzieci i zestawiono je z treningiem na bieżni. W wyniku badania na grupie 23 dzieci w wieku od 10 do 13 stwierdzono, że wspomniane gry porównać można do średnio intensywnego, kilku-kilometrowego marszu. Stwierdzono tym samym, że wspomniane gry oraz im podobne mogą być dobrą alternatywą dla dzieci, które prowadzą siedzący tryb życia.

Wszystkie te badania wyglądają bardzo obiecująco i mogą być ważnym argumentem w kolejnej dyskusji na temat złego wpływu gier na ludzkość. Trzeba jednak mieć na uwadze, że wiele aspektów nadal nie zostało wystarczająco przebadanych, no i nie w każdym wymienionym badaniu chodziło o gry typu GTA. Poza tym, jak ze wszystkim, tak i w grach najważniejszy jest umiar oraz zdrowy rozsądek.

 

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Zbigniew Pławecki
Zbigniew Pławecki
Redaktor, specjalista ds. esportu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię