Kilku deweloperów ze studia id Software, wyraziło swoje zaniepokojenie, odnośnie do specyfikacji technicznej najnowszej konsoli Microsoftu Xbox Series S, największe obawy mają względem konfiguracji pamięci RAM.
Ten tydzień obfitował w wiele wydarzeń w świecie gier komputerowych i konsol. Jedną z najważniejszych było ogłoszenie daty premiery najnowszych konsol Microsoftu. Tańszy model Xbox Series S rynku ma pojawić się 10 listopada w cenie 1349 złotych, tuż obok swojego mocniejszego odpowiednika Xbox Series X. Tańsza konsola jest wyraźnie słabsza od topowej, chociaż ich komponenty są bardzo podobne. Microsoft podaje, że wydajność I/O Xbox Series S jest na takim samym poziomie jak mocniejszej konsoli, tylko z niższą rozdzielczością.
Dalej możemy przeczytać, że Xbox Series S jest cztery razy wydajniejszy od Xboxa One i może wygenerować obraz nawet z szybkością 120 klatek na sekundę. A zastosowanie technik śledzenia promieni oraz Variable Rate Shading powoduje lepsze doznania z gier i większą imersję. Dodatkowo Xbox Series S otrzymał nowy nośnik SSD 512 GB, który wykorzystuje nową architekturę Xbox Velocity Architecture, dzięki czemu jest 40x wydajniejszy od nośnika danych z Xbox One.
Pomimo tego, że obie konsole dzielą ze sobą ten sam główny procesor, to jednak Xbox Series S oferuje dużo mniejszą wydajność graficzną, ale też i jego podsystem pamięci został mocno obcięty. Dysponuje on zaledwie 10 GB pamięci RAM, która jest współdzielona z układem graficznym, mocniejszy Xbox Series X do swojej dyspozycji ma 16 GB i jest ona dużo szybsza.
Właśnie ta różnica w wydajności układu pamięci najbardziej zaniepokoiła deweloperów. Billy Khan główny projektant silnika id Tech oraz Axel Gneiting jego zastępca, wyrazili swoją opinię, że mniejsza ilość dostępnej pamięci RAM i jej dużo niższa szybkość, będą bardzo ciężkie do zrekompensowania.
Axel Gneiting w swoim wpisie napisał:
Also „it always scaled on PC” is nonsense. Every AAA game in the past decade or so has their assets made once so they run on min spec. Increasing sample counts a bit here and there for high settings isn’t what you could truly have done with more power. Min spec matters.
— Axel Gneiting (@axelgneiting) September 10, 2020
W swoim wpisie Billy Khan napisał:
The memory situation is a big issue on the S. The much lower amount of memory and the split memory banks with drastically slower speeds will be a major issue. Aggressively lowering the render resolutions will marginally help but will not completely counteract the deficiencies.
— Billy Khan💖🦄✨ (@billykhan) September 10, 2020
Jak łatwo zauważyć obydwaj panowie bardzo mocno się martwią o wydajność podsystemu pamięci i nie łatwo będzie obejść te ograniczenia. Jak wpłyną one na końcową wydajność słabszej konsoli Xbox Series S dowiemy się tuż po premierze, wraz z pierwszymi tytułami.