Po niecałych dwóch latach od premiery Marvel Spider-Man 2 trafił również na komputery osobiste. Tym samym uzupełniając trylogię dostępną wcześniej tylko dla PlayStation. Czy jednak warto już teraz kupować?
Recenzję Marvel Spider-Man 2 w wersji na PS5 możecie przeczytać na łamach naszego serwisu, dlatego po raz drugi nie będę skupiał się na przedstawionej historii, postaciach, wątkach DEI i maczaniu palców w produkcji przez SweetBaby Inc. Skupię się tu wyłącznie na kwestiach technicznych przeportowania gry na PC.
Tak jak wcześniej wspomniałem, Marvel Spider-Man 2 jest trzecią z serii gier stworzonych przez Insomniac Studios, które trafiły w ręce graczy PlayStation. Konsolowa premiera gry miała miejsce 20 października 2023 roku. Niecałe półtora roku później, czyli 31.01.2025 tytuł trafił w ręce graczy PC. Jest to wynik długofalowej strategii Sony na zwiększanie przychodów z gier. Poprzednie dwie odsłony serii również jakiś czas po oryginalnej premierze trafiły na PC. Za przeportowanie wszystkich pająków odpowiedzialne było Studio Nixxes Software.
Problemy techniczne dwóch Spider-Manów
Premiera Marvel Spider-Man 2 nie poszła raczej po myśli Sony. Nixxes mogli się nieco lepiej przyłożyć do przeniesienia produkcji na PC. Od momentu premiery tytuł boryka się z licznymi problemami technicznymi. Deweloper wydał już jedną łatkę, jednak nadal problemy nie ustąpiły. Podczas rozgrywki możecie liczyć na spadki liczby klatek na sekundę, problemy z wgrywaniem tekstur, migotanie obrazu, różnorakie glicze czy zwyczajnie brak elementów otoczenia. Na szczęście ani razu nie wywaliło mnie do pulpitu, jednak w sieci sporo jest informacji na temat crashowania gry.
Bez mocnego sprzętu nie podchodź
Żeby wykorzystać w pełni potencjał nowego pająka, zdecydowanie będziecie potrzebować mocnego sprzętu, chociaż obecnie w sieci pojawiają się głosy, że i najmocniejszym sprzęcie pojawiają się problemy. Zgodnie z informacjami producenta posiadacze GTX 1650 mogą liczyć najwyżej na 720p w 30 FPS na bardzo niskich ustawieniach. Ja ze swoim RTX 2060 plasuje się pomiędzy minimalnymi a zalecanymi wymaganiami. Na średnich ustawieniach w 1080p mogłem liczyć na 28-69 klatek na sekundę, także nie ma tu mowy o stabilności, ale grać można. Pocieszające jest to, że twórcy zapewniają pojawianie się kolejnych łatek, które mają poprawić wydajność gry. Chociaż na ten moment lepiej pozostać przy wersji na PS5, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę, że pomiędzy sobą praktycznie nie różnią się ceną i w obu przypadkach trzeba wyskoczyć z około dwóch stówek.
A jeżeli jednak masz mocny sprzęt to ostatecznie można liczyć na kilka nowości, których nie oferuje wersja konsolowa. Najważniejsza to obsługa szerokokątnych monitorów, ray tracing oraz poprawę wydajności takich jak NVIDIA DLSS 3 i AMD FSR 3.1
Klawiatura, pad, wypad…
Zdecydowanie mocną stroną portu Spider-Man 2 jest sterowanie. Grę przetestowałem zarówno na klawiaturze i myszy oraz padach do PS5 i Xbox One. O ile dość wygodnie grało się przy pomocy klawiatury, to jednak zdecydowanie rekomenduję grę oryginalnym padem do PS5. Twórcy przenieśli do wersji PC pełną obsługę kontrolera wraz z haptyką. Zdecydowanie podnosi to przyjemność z rozgrywki i poprawia immersję.
Wersja Steam daje możliwość wyboru pomiędzy oryginalnym angielskim dubbingiem a polską wersją językową. Jeżeli zatem ktoś woli oryginalne głosy to ma wybór. Według mnie polski dubbing zrealizowany jest w sposób profesjonalny – usłyszycie tu m.in. Mateusza Narlocha w roli Milesa, Bartosza Wesołowskiego w roli Petera Parkera czy Jacka Rozenka w roli Sandmana i wiele innych znanych głosów z gier i kreskówek.
Dobrym rozwiązaniem jest też możliwość podpięcia gry pod swoje konto PlayStation, co pozwala na zdobywanie trofeów oraz dostęp do listy znajomych. Co ciekawe, podczas próby sparowania kont miałem problemy z połączeniem się z siecią. Ostatecznie po drugim uruchomieniu gry byłem już zalogowany bez konieczności dodatkowej ingerencji.
Szkoda, że przy przeportowywaniu gry poza dodatkowymi opcjami graficznymi nie zostało dodane żadne zadania fabularne czy choćby małe zadania poboczne. Przynajmniej ja takich nie zauważyłem.
Podsumowanie
Pecetowa wersja Marvel’s Spider-Man 2, podobnie jak większość dzisiaj wydawanych gier, cierpi na syndrom wieku dziecięcego, borykając się z licznymi problemami technicznymi. W zasadzie nie powinno to mieć już miejsca, biorąc pod uwagę, że Nixxes Software miało sporo czasu na przeportowanie gry i dokładne przetestowanie nowych funkcji graficznych. Teraz pozostaje czekać na połatanie błędów i umożliwienie pełnego czerpania z gry.
Wersja PC zapewnia wygodne sterowanie przy pomocy klawiatury i myszy, jednak zdecydowanie rekomenduję użycie pada do PS5, który zyskał pełne wsparcie oferując funkcje haptyczne.
Gra ma dość mocne wymagania graficzne i bez RTX 3080 zdecydowanie lepiej pozostać przy rozgrywce na PS5. Jeżeli jednak dysponujecie monitorem panoramicznym oraz mocnymi bebechami to zdecydowanie warto przymierzyć się do zakupu gry. Jednak na ten moment poczekałbym jeszcze na wydanie kolejnych aktualizacji.
Poza tym Marvel’s Spider-Man 2 to nadal świetna gra, chociaż ma trochę za uszami z powodu maczania w niej palców przez SweetBaby Inc. Jeżeli jednak nie jesteście wrażliwi na tematy DEI, a chcielibyście uzupełnić swoją kolekcję Spider-Manów na PC to polecam.