Zespół deweloperski Ubisoft pracujący nad Assassin’s Creed Shadows opublikował publiczne przesłanie do japońskich fanów na X, wyjaśniając swoje stanowisko w kwestii autentyczności historycznej oraz przepraszając za materiały promocyjne, które „wywołały niepokój” wśród społeczności.
W obszernej wiadomości opublikowanej zarówno po angielsku, jak i japońsku, wyjaśniono, że Assassin’s Creed Shadows nie jest zamierzony jako dokładne przedstawienie historii. Zamiast tego opisano go jako wciągającą fikcję historyczną osadzoną w feudalnej Japonii, mającą na celu wzbudzenie ciekawości w graczach, którzy potem będą mogli zgłębiać okres historyczny, który zainspirował grę.
Ubisoft podkreśla, że Shadows powstało we współpracy z zewnętrznymi konsultantami i historykami, ale uznaje, że popełniono błąd. Pomimo tych ciągłych starań, przyznajemy, że niektóre elementy naszych materiałów promocyjnych wywołały niepokój w japońskiej społeczności. Za to szczerze przepraszamy.
Choć post zawiera bardzo ograniczone informacje na temat tego, za co Ubisoft przeprasza, najprawdopodobniej chodzi o grafikę koncepcyjną, na której znajduje się flaga japońskiej grupy rekonstrukcyjnej. Flaga ta, będąca współczesnym dziełem, została użyta bez zgody grupy Sekigahara Teppo-tai. Mimo że Ubisoft przeprosił za użycie tego wzoru, flaga nadal będzie widoczna w fizycznym bookartcie dostępnej w edycji kolekcjonerskiej Assassin’s Creed Shadows.
Na podstawie konstruktywnej krytyki, jaką otrzymaliśmy, będziemy kontynuować nasze wysiłki aż do momentu, gdy gra trafi w wasze ręce – i dłużej.
Choć Yasuke jest przedstawiony jako samuraj w Assassin’s Creed Shadows, uznajemy, że jest to kwestia debaty i dyskusji. Wpletliśmy to starannie w naszą narrację, a wraz z naszą drugą główną postacią Naoe, która jest równie ważna w grze.
Yasuke często przedstawiany jest jako samuraj w popularnych mediach, zarówno w Japonii, jak i poza nią, jego przedstawienie w Shadows wywołało debatę dotyczącą historycznej prawdy. Z powodu ograniczonych dowodów historycznych, nie ma jednoznacznego dowodu, czy Yasuke był samurajem, „retainerem” czy kimś innym. Argumentacja ta współistnieje z krytyką decyzji Ubisoftu o przedstawieniu czarnoskórego mężczyzny jako głównego bohatera gry osadzonej w Japonii – reakcję, którą prezes Ubisoftu Yves Guillemot potępił jako złośliwe i personalne ataki online.
Ubisoft zaznacza, że seria Assassin’s Creed zawsze wykorzystywała kreatywną licencję i wprowadzała elementy fantastyki do swoich historycznie inspirowanych ustawień. Yasuke jest reprezentacją tego podejścia. Jego unikalne i tajemnicze życie uczyniło go idealnym kandydatem do opowiedzenia historii Assassin’s Creed z feudalną Japonią w tle.
Od początku serii, wszystkie gry Assassin’s Creed zawierają ostrzeżenie przed menu głównym:
Zainspirowane wydarzeniami historycznymi i postaciami, to dzieło fikcji zostało zaprojektowane, opracowane i wyprodukowane przez wielokulturowy zespół o różnych przekonaniach, orientacjach seksualnych i tożsamościach płciowych.
Wiadomość Ubisoftu do japońskiej społeczności kończy się prośbą o dalsze dzielenie się opiniami i przemyśleniami z szacunkiem.
Premiera Assassin’s Creed Shadows zapowiedziana jest na 12 listopada 2024 roku.