Wygląda na to, że nie każde studio zmusza swoich pracowników do niemal niewolniczej pracy nad grami. THQ Nordic przyznało, że Biomutant powstaje długo bo nie zmusza swoich pracowników do crunchu.
Stefan Ljungqvist, reżyser gry Biomutant zdradził, że przez ostatni rok on i jego zespół pracowali nad poprawą błędów w swojej produkcji. Jedocześnie krytycznie wypowiedział się w kwestiach crunchu, podkreślając, że THQ Nordic nie zmuszało ich do pracy w godzinach nadliczbowych.
Zobacz: Ninja Theory wstrzymuje aktualizacje do Bleeding Edge
Jest to główna przyczyna, tak długiego powstawania gry. Biomutant został zapowiedziany już w 2017 roku i od tego czasu premiera gry była już przekładana kilka razy. Studio ograniczało również wydawanie materiałów promocyjnych do absolutnego minimum. W ostatnim wywiadzie dla ING, Stefan Ljungqvist stwierdził:
To jest duża gra i ogromne wyzwanie dla 20-osobowej ekipy. Pod koniec projektu liczba błędów, którą jesteśmy w stanie naprawić w ciągu dnia jest ograniczona. Dział QA miał mnóstwo pracy, ponieważ nie jest łatwo znaleźć niektóre bugi w grze z otwartym światem. Znajdowanie ich, a potem naprawianie, było dla nas kolejnym dużym wyzwaniem.
Następnie zajął stanowisko w kwestii filozofii pracy jaka panuje w firmie. Wyznał, że praca w Avalanche Studios była bardzo wyczerpująca i ostatecznie doprowadziła do wypalenia zawodowego. Z drugiej strony nauczyło go to zwracać uwagę na zjawisko crunchu i pracy ponad siły. Przy produkcji Biomutanta została przyjęta zasada, że gra zostanie wydana jak już będzie gotowa, a błędy zostaną wyeliminowane. Takie podejście poparło THQ Nordic.
Nie mogliśmy sobie pozwolić, by ludzie od nas odchodzili albo wypalali się fizycznie i psychicznie podczas tworzenia gry. Jeżeli ktoś chciał pracować w nadgodzinach to tylko na określonych zasadach. Najważniejsze jednak było to, że za tą pracę musiał dostać odpowiednio wyższe wynagrodzenie, co nie jest takie częste w tej branży. Oczywiście trzeba dodać do tego czas na regenerację i odpoczynek. Pracując przez dłuższy czas po 12-14 godzin dziennie w końcu poniesiesz za to konsekwencje. W rzadkich sytuacjach może dojść do crunchu, ale pilnujemy, żeby nie wymknął się spod kontroli. Liczymy się z tym, że może zajść taka potrzeba pod koniec prac blisko premiery. Nie będziemy jednak zostawać po godzinach każdego dnia. Chrunch to coś, co cię zabija.
Wydaje się to bardzo zdrowe podejście do tematu zwłaszcza, że ekipa składa się z zaledwie 20 osób. W większości są to byli pracownicy Acalanche Studios, twórcy Just Cause i Mad Max. Biomutant będzie to pierwsza gra tworzona jako Studio Experiment 101.
Planowana premiera Biomutant to 25 maja 2021 roku na PC, PS4 i Xbox One. Gra będzie dostępna także na PS5 i Xbox Series w ramach kompatybilności wstecznej. Wersja na nowe konsole ma pojawić się później.