Z zestawienia przygotowanego przez wirtualnemedia.pl wynika, że Polacy czytają coraz mniej czasopism o grach i sprzęcie komputerowym. Za kilka lat papierowe wydania mogą przejść do lamusa.
Powodem takiej sytuacji jest z pewnością fakt, że potrzebne informacje o nowościach na rynku możemy całkiem za darmo sprawdzić na portalach internetowych. Co więcej, prawie wszystkie magazyny komputerowe posiadają swój wirtualny odpowiednik. Wzajemne przenikanie się mediów, jak widać na obrazku poniżej, nie sprzyja nawet największym molochom.
Wiele z wydawnictw rezygnuje z papierowych wersji, które przez lata ukazywały się na polskim rynku. Wśród największych ofiar internetowej zamieci jest magazyn Chip, który z 60 tys. sprzedanego nakładu zmalał w 2016 roku zaledwie do 9000 egzemplarzy. Grupa Burda Media Polska zajmująca się wydawaniem takich periodyków jak Fokus, Claudia czy Glamour, z powodu niskiej poczytności Chipa postanowiła wyciągnąć wtyczkę i zakończyć żywot zarówno portalu internetowego, jak i miesięcznika.
Mimo niesprzyjających warunków nie najgorzej radzi sobie CD-Action, który wyrósł na przestrzeni minionych 6 lat na lidera branży komputerowej. W porównaniu do roku 2015, CDA w 2016 rozeszło się po kioskach i szarej strefie o ponad 7,5 tysiąca sztuk mniej. Nieprzerwanie towarzyszu mu inny „żurnal” komputerowy PC Format. W jego przypadku sprzedaż spada na łeb na szyję. Tym razem redaktorzy zaliczyli 20 % spadek formy. Kiedy w 2007 roku ich dzieło było na oczach ponad 140 000 widowni, teraz jest to tylko garstka najwierniejszych adeptów (41 758 sprzedanych egzemplarzy).
W przyszłości może dojść do kompletnego wyparcia prasy bądź tylko nielicznym uda się utrzymać sprzedaż na przyzwoitym poziomie, co spowoduje monopolizację rynku. Na dobrej ku temu drodze jest CDA, ale kto wie, czy na przestrzeni 5-10 kolejnych lat czytanie gazety w wersji drukowanej będzie zarezerwowane wyłącznie dla klasy snobistycznej.
Źródło: wirtualnemedia.pl, darmolandia.pl