Strona głównaRecenzjeAkcesoriaRecenzja Logitech G923 – poczuj się jak za kółkiem prawdziwego samochodu

Recenzja Logitech G923 – poczuj się jak za kółkiem prawdziwego samochodu

Logitech G923 przeniósł mnie na zupełnie nowy poziom doznań w grach wyścigowych. Nie mam ochoty wracać do gry na padzie czy klawiaturze.

Zawsze uważałem się za umiarkowanego fana gier wyścigowych. Nie miałem nic przeciwko, ale nie traktowałem ich jako gatunku pierwszego wyboru. Jeżeli już zdarzało mi się w nie grać, to wybierałem tytuły z jazdą w stylu arcade niż symulacje, w których zwykle obijałem się pomiędzy bandami, nie potrafiąc dobrać prędkości i skręcać z wyczuciem. Wystarczyło jednak spędzić trochę czasu z kierownicą Logitech G923 i stałem się zagorzałym fanem wyścigów i symulacji.

Logitech G923

Zanim jednak przejdziemy dalej, zerknijmy na parametry techniczne urządzenia:

  • Producent: Logitech;
  • Model: G923;
  • Zawartość zestawu: Kierownica, Pedały, Zasilacz, Dokumentacja;
  • Kompatybilna z: Windows 10, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series;
  • Łączność: USB 2.0;
  • Wymiary kierownicy: 270 x 260 x 278 mm;
  • Masa kierownicy: 2,25 kg;
  • Materiały (kierownica): anodyzowane aluminium, ręcznie szyta skóra, stal, polerowana stal nierdzewna, nylon wypełniony szkłem.
  • Obrót: 1 800 stopni;
  • Dodatkowe: Czujnik sterowania z efektem Halla, mechanizm siłowego sprzężenia z technologią TRUEFORCE, zabezpieczenie przed przegrzaniem;
  • Wymiary pedałów: 167 x 482,5 x 311 mm;
  • Masa pedałów: 3,1 kg;
  • Dodatkowe: Nieliniowy pedał hamulca, system zaczepu do dywanu, teksturowana podstawka pod stopy, automatyczna kalibracja
  • Materiały (pedały): stal walcowana na zimno, polerowana stal nierdzewna, termoplastyczny polioksymetylen;
  • Cena: od 1400 złotych.

Wygląd i jakość wykonania

Pierwsze co pomyślałem po rozpakowaniu G923 – WOW. Kierownice z jakimi miałem dotychczas do czynienia były zrobione z taniego plastiku, czasami pokryte gumą, która miała zapobiegać ślizganiu się dłoni, co zwykle nie działało. Logitech G923 to całkowita odwrotność tego z czym miałem dotychczas kontakt. Kierownica wykonana jest anodyzowanego aluminium i została pokryta prawdziwą, ręcznie szytą, pachnącą skórą. Jest ona bardzo miła w dotyku i gładka, a jednocześnie bardzo pewnie leży w dłoniach. Dzięki temu, że jest to naturalna skóra, to nawet po kilkugodzinnych sesjach moje dłonie nadal były suche i idealnie trzymały się kierownicy.

Logitech G923

Wałek przekładni kierowniczej wykonany jest ze stali, natomiast obudowa z mocnego plastiku. Zaciski, które pozwalają na przymocowanie kierownicy do blatu biurka, wykonane są z nylonu wypełnionego szkłem. Najważniejsze jednak, że pozwalają na szybki, bezproblemowy i pewny montaż, pozwalający na utrzymanie urządzenia w stałej pozycji.

Logitech G923

Na kierownicy znajdziemy zestaw przycisków odpowiadających tym z padów do konsoli PS4 lub Xbox One, w zależności od tego, którą z dwóch wersji kierownicy wybierzemy. Za kierownicą umieszczone są spore łopatki do zmiany biegów, wykonane z polerowanej stali nierdzewnej. Są one odpowiednikiem triggerów z konsolowego pada. Mają przyjemny skok i ciche kliknięcie, są również na tyle duże, że nawet podczas ostrej jazdy nie ma problemu z trafieniem w nie.

Logitech G923

Pomiędzy zestawem „guziczków” oraz D-Padem producent umieścił wskaźnik pokazujący zakres obrotów silnika, co jest przydatne w przypadku gry z „ręczną” skrzynią biegów. W samym centrum kierownicy zostało umieszczone logo Logitech. Po lewej i po prawej stronie rozlokowane są odpowiedniki lewego i prawego przycisku pada oraz przyciski menu i opcji.

Nieco niżej znajdują się przyciski +/- oraz pokrętło z „Enter”. Pomiędzy nimi znajduje umieszczony został przycisk Xbox lub w przypadku kierownicy w wersji PlayStation przycisk PS, Share i Options.

Logitech G923

Od spodu znajdziemy gniazdo do wpięcia zasilania, pedałów oraz skrzyni biegów. Ta ostatnia niestety nie znalazła się w zestawie. Poprowadzenie przewodów ułatwiają rynienki wyżłobione w obudowie.

Logitech G923

Równie ważnym jak kierownica elementem zestawu są pedały. Jest to konstrukcja typowo Logitechowa, co zdecydowanie przemawia na ich korzyść. Przypominają układy jakie występowały we wcześniejszych modelach kierownic tej marki. Pedały są dobrze wyważone, responsywne i błyskawicznie reagują na nacisk. Zarówno gaz jak i sprzęgło działają bardzo lekko i płynnie. Co więcej, możemy zmieniać położenie nakładek na pedały, dopasowując je do naszych potrzeb.

Używanie hamulca wymaga użycia nieco większej siły. Producent zastosował w układzie progresywną sprężynę, której zadaniem jest symulowanie układu hamulcowego, reagującego na siłę nacisku. Osobiście przypominało mi to hamulec w moim starym Golfie III, co bardzo przypadło mi do gustu.

Logitech G923

Aby zapobiec przesuwaniu się pedałów po powierzchni dywanu, na spodzie został zamontowany dość osobliwy mechanizm z kolcami, który dosłownie wczepia się w podłoże i trzyma cały układ na miejscu. Jest on na tyle skuteczny, że podczas ostrego hamowania niejednokrotnie odjechałem od biurka na fotelu. Ostatecznie fotel zamieniłem na kuchenne krzesło bez kół.

Logitech G923

Logiteh G Hub

Podobnie jak inne urządzenia Logitech, także G923 możemy skonfigurować w aplikacji Logiteh G Hub. Aplikacja w szybki i łatwy sposób pomaga skalibrować kierownicę  oraz dostosować inne ustawienia. Możemy w niej ustawić czułość pedałów, natężenie force feedbacku oraz kąt obrotu. Standardowo kierownica obraca się o 900 stopni, czyli po 450 w każdą stronę. W przypadku niektórych produkcji może być to zbyt dużo, dlatego G Hub pozwala na redukcję obrotu oraz zapisanie profili dostosowanych pod konkretne tytuły. Co więcej, zapisany profil uruchomi się automatycznie po włączeniu gry, dla której został stworzony.

Wsiadaj, nie ma czasu na wyjaśnienia

Gdy pierwszy raz zasiadłem za kółkiem, byłem zachwycony. Odchodząc od komputera, kilka godzin później nadal czułem radość oraz zmęczenie od hamowania i walki z force feedbackiem i True Force. Kierownica doskonale leży w dłoniach, skórzane poszycie sprawia, że ręce nie pocą się  i nie ślizgają. Co więcej, kierownica świetnie pachnie, jeżeli lubicie zapach naturalnej skóry.

Logitech G923

Mechanizm kierownicy wykorzystuje zębatki, które słychać podczas jazdy i jazdy po wybojach. Dzięki technologii force feedback poczujemy każdą nierówność na torze, zderzenie, najazd na barierki czy uderzenie w słupki. Sprzężenie zwrotne jest na tyle mocne, że momentami musiałem mocno walczyć, żeby utrzymać panowanie nad kierownicą. Dla mnie to było świetne przeżycie, dodatkowa adrenalina i ekscytacja gdy udało się pokonać rywali i umiejętnie zapanować nad maszyną.

Logitech G923

Model ten dodatkowo wspiera technologię True Force, która dostarcza jeszcze bardziej realistycznych odczuć w czasie rzeczywistym. Analizuje dźwięki wydobywające się z silnika, łączy je z fizyką gry i stara się odwzorować wibracje pochodzące z drgań, jak w prawdziwym samochodzie. W zależności od sposobu naszej jazdy i użytego samochodu, True Force może być ledwo wyczuwalny, lub dostarczać potężnego kopa wprost w nasze dłonie. Niestety, technologia ta wspierana jest obecnie w zaledwie czterech tytułach. Jej brak jest odczuwalny gdy tylko przesiadamy się do starszej produkcji. Jednak do dobrego szybko się człowiek przyzwyczaja.

Podsumowanie i ocena

Czterema kończynami podpisuję się pod rekomendacją Logitech G923. Zwłaszcza, jeżeli tak jak ja, dawno nie korzystaliście z tego typu kontrolerów lub nie korzystaliście wcale. Pomimo wysokiej ceny, która teraz oscyluje w okolicach 1400 złotych, sądzę, że wydanie takiej kwoty jest w zupełności uzasadnione. Ilość frajdy jaką dostarczyła mi kierownica zdecydowanie rekompensuje cenę. Co więcej, moja ładniejsza połówka też była nią zachwycona i nawet zaczęła coś przebąkiwać o zapisaniu się na kurs na prawo jazdy. 😉

Logitech G923

G923 jest solidnym sprzętem, dobrze zaprojektowanym oraz wykonanym. Trzymając kierownicę czułem, że nie jest to jeden z tych tanich kontrolerów, które rozpadną się w rękach po pierwszym wyścigu. Konstrukcja została dobrze przemyślana  a użyte materiały połączone w sposób staranny i pewny.

Kolejna sprawa to możliwość dodatkowego rozbudowania zestawu o pneumatyczny hamulec ręczny oraz manualną skrzynię biegów. Jeżeli do tego dołączymy jeszcze duży zakrzywiony monitor to mamy gotowy symulator.

Ocena 9/10

Zalety

  • solidna konstrukcja
  • poszycie z prawdziwej skóry
  • force feedback
  • True Force
  • obrót o 900 stopni w każdą ze stron
  • prosta konfiguracja dzięki G Hub
  • możliwość konfiguracji profili pod konkretne gry
  • szybka i łatwa instalacja
  • dobrze trzyma się biurka
  • pedały dobrze trzymają się dywanu dzięki wysuwanym kolcom
  • długie przewody

Wady

  • True Force działa tylko w 4 grach
  • Dla starszych tytułów konieczna ręczna konfiguracja

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

SoSlowGamer
SoSlowGamer
Redaktor, szef działu retro

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię