HDR ma być kolejną technologią, która zachwyci graczy. Szeroki zakres tonalny ma sprawić, że gry będą wyglądać jeszcze lepiej niż dotychczas. Szkoda, że to rozwiązanie, które – jak się okazuje – ma negatywny wpływ na wydajność. Dotyczy to szczególnie kart graficznych Nvidia GeForce.
Testy wpływu HDR na wydajność w grach przeprowadziła redakcja niemieckiego serwisu ComputerBase. Do tej pory istniało przekonanie, że HDR nie ma wielkiego wpływu na wydajność. Było to wielokrotnie potwierdzane w innych testach, przeprowadzanych w rozdzielczości Full HD 1080p, w których spadek wyświetlanych klatek na sekundę był zazwyczaj minimalny. Poza tym sama Nvidia zapewniała, że szeroki zakres tonalny nie wpłynie w żaden sposób na wydajność. Co się zmieniło?
Redaktorzy ComputerBase postanowili przeprowadzić test z rozdzielczości 4K Ultra HD. Okazało się, że różnice są już spore. O ile w przypadku kart AMD Vega spadek w liczbie wyświetlanych klatek na sekundę to zaledwie 2%, o tyle w momencie korzystania z GeForce’a GTX 1080 to już 10%. Winowajcą prawdopodobnie jest sposób próbkowania Nvidii w HDR. Karty Zielonych nie utrzymują wtedy Chromy 4:4:4, stosując zamiast tego Chromę 4:2:2. W skrócie – zachodzi kompresja kolorów, przez którą może dochodzić do tak dużego spadku wydajności. Nie zmienia to faktu, że AMD radzi sobie zdecydowanie lepiej.
Źródło: ComputerBase, Guru3D