Sony ujawniło oficjalną specyfikację PlayStation 5. Jest słabsza od Xbox Series X.
Dzisiaj odbyła się oficjalna prezentacja PlayStation 5. Chociaż Sony nadal nie ujawniło wszystkich informacji, to poznaliśmy specyfikację konsoli. Okazało się, że PS5 będzie jednak słabsze od Xbox Series X, ale zaoferuje za to szybszy dysk.
Ostatnie tygodnie to mnóstwo sprzecznych informacji na temat oficjalnej specyfikacji PlayStation 5 i Xbox Series X. Najpierw mówiono, że konsola Sony będzie słabsza. Potem pojawiły się plotki, według których oba urządzenia będą sobie równe. Ostatnie dni to pogłoski o przewadze PlayStation 5. Dzisiaj już wiemy, że Sony – przynajmniej pod względem wydajności – nie będzie mogło równać się z Xbox Series.
PlayStation 5 – specyfikacja
- 8-rdzeniowy procesor AMD Zen 2 o taktowaniu 3,5 GHz
- Układ graficzny RDNA 2 z 36 blokami o taktowaniu 2,23 GHz i wydajności 10,28 TERAFLOPS
- 16 GB pamięci GDDR6 na 256-bitowej szynie (448 GB/s przepustowości)
- Autorski dysk SSD o pojemności 825 GB i przepustowości 5,5 GB/s (do 8-9 GB/s przy kompresji)
- Dodatkowy slot na napęd NVMe SSD
- Obsługa dysków USB HDD
- Napęd optyczny Blu-Ray 4K Ultra HD
Jak PlayStation 5 wypada w porównaniu do Xbox Series X? W oczy rzuca się przede wszystkim słabszy układ graficzny. Konsola Microsoftu korzysta z 52 bloków CU. Co prawda mają one taktowanie 1,8 GHz, ale i tak osiągają wydajność 12 TERAFLOPS. Nie sposób pominąć też kwestii pamięci GDDR6. W Xbox Series X została ona umieszczona na 320-bitowej szynie, dzięki czemu 10 GB, wykorzystywane do gier, ma przepustowość 560 GB/s (pozostałe 336 GB/s). To znowu więcej niż oferuje Sony.
PlayStation 5 radzi sobie lepiej tylko pod jednym względem – dysku SSD. Sony zastosowało autorski model o przepustowości 5,5 GB/s (8-9 GB/s przy kompresji). Dla porównania Microsoft zaoferował ponad dwa razy mniej, czyli 2,4 GB/s przy suchych danych i do 4,8 GB przy kompresji.
Sony chwali się kilkoma autorskimi pomysłami na technologie zastosowane w konsoli. Jedną z nich ma być tryb “boost”. Konsola będzie sama sobie zmieniała częstotliwość pracy podzespołów, w zależności od obłożenia ich “pracą”. Natomiast parametr ten nie będzie podyktowany temperaturą. Oprócz tego, zastosowano autorski silnik i układ dźwiękowy dla dźwięku 3D, obsługujący 100 źródeł dźwięku. Użycie Geometry Engine oraz Primitive Shaders ma pozwolić na niespotykany dotąd poziom szczegółów graficznych, wiadomo też, że układ graficzny będzie wspierał ray-tracing.
Potwierdzono również wsteczną kompatybilność, ale tylko do PS4 i to nie w przypadku każdej gry – będzie ich około 100 w momencie premiery. Nowy Xbox będzie kompatybilny z każdą, poprzednio wydaną wersją konsoli.
Oglądacie konferencję Sony? Jak Wam się podoba? Dodalibyśmy jej zapis, ale nie chcemy, żebyście usnęli czytając ten artykuł.