Among Us i Fall Guys pokazało nam ostatnio, że platformy streamingowe potrafią z niewielkich, niepozornych tytułów uczynić hity branży gamingowej. Postanowiliśmy zacząć regularnie przyglądać się Twitchowi i przybliżać Wam to, co aktualnie wzbudza największe zainteresowanie wśród widzów.
Zaczynamy nowy cykl na Gaming Society. Na początku każdego miesiąca będziemy nie tylko przedstawiać najciekawsze nadchodzące premiery, ale również wspominać najpopularniejsze gry na Twitchu. Na podstawie statystyk ze strony SullyGnome poznacie 10 najchętniej oglądanych tytułów danego miesiąca. Dla wielu graczy Twitch i YouTube są miejscem, gdzie ogląda się głośne premiery i szuka czegoś nowego do zabicia wolnego czasu. Kto wie, może wśród najpopularniejszej dziesiątki znajdziecie grę, której powinniście dać szansę.
W kwestiach organizacyjnych wspomnę jedynie, że z oczywistych powodów pomijamy kategorię „Just Chatting”. Jest to jedna z największych kategorii na Twitchu, która raczej nie ma wiele wspólnego z graniem
10. VALORANT
Dzięki zignorowaniu kategorii Just Chatting do czołowej dziesiątki wkradł się Valorant. Produkcja Riot Games nie cieszy się może tak dużym zainteresowaniem, jak League of Legends, a hype wokół niej znacząco opadł, ale wciąż potrafi przyciągnąć do siebie bardzo dużo ludzi.
W październiku gracze spędzili ponad 37 milionów godzin, oglądając Valoranta. Największą popularnością w tej kategorii cieszą się przede wszystkim profesjonalni gracze. Amerykańska scena wypracowała już sobie kilka gwiazd z Hiko, Wardellem, aceu czy TenZ’em w rolach głównej. W czołówce trzymają się również Ninja i Summit, którzy przy FPS-ie Riotu spędzają ostatnio coraz więcej czasu.
- Phasmophobia
Pomiędzy w miarę oczywistymi, popularnymi tytułami znalazło się miejsce dla drobnej niespodzianki. Wśród 10 najpopularniejszych gier jest bowiem Phasmophobia, nowy horror przeznaczony na urządzenia VR. Czwórka graczy chodzi po przerażających lokacjach i próbuje zebrać dowody na straszące dookoła duchy.
W październiku gracze spędzili ponad 48 milionów godzin, oglądając Phasmophobię. Chociaż widzieliśmy, jak w produkcję angażują się najwięksi twórcy pokroju Sodapoppina, xQc czy nawet Shrouda, to ANGRYPUG w ostatnim miesiącu spędził w grze 212 godzin. Popularny streamer postanowił zrobić sobie drobną przerwę od Dead by Daylight i wejść w świat wirtualnej rzeczywistości.
- Minecraft
Pozycję w TOP10 w październiku Minecraft zapewnia przede wszystkim „speedrunowej wojnie” pomiędzy xQc a forsenem. Każdego dnia obaj stremerzy próbują bić swoje rekordy jak najszybszego przechodzenia Minecrafta, sprowadzając tym samym do tej kategorii setki tysięcy widzów.
W październiku gracze spędzili blisko 50 milionów godzin, oglądając Minecrafta. Ponad 5 milionów z nich stanowi wyłącznie czas spędzony na streamach xQc. Kawałek pod nim znajdują się z kolei forsen, reamwastaken, tommyinnit i Rubius. Sporą popularnością cieszy się tutaj również Ewron, ze średnią ponad 11 tysięcy widzów.
- Grand Theft Auto V
Tej gry nie trzeba już chyba nikomu tłumaczyć. GTA RP zbudowało sobie własną, wyjątkowo oryginalną społeczność. Od ostatniego szału na RP minęło oczywiście sporo czasu, a grę zostawili już najwięksi streamerzy platformy, ale kategoria jest wciąż bardzo aktywna i cieszy się sporą popularnością.
W październiku gracze spędzili ponad 55 milionów godzin, oglądając Grand Theft Auto V. Większość najpopularniejszych twórców stanowią tutaj osoby skupione wyłącznie na RP. Najbardziej w oczy rzuca się Summit, który obok wspomnianego wcześniej Valoranta, czasami wraca na serwery RP.
- Counter Strike: Global Offensive
Jest kilka takich gier na Twitchu, które w naszym nowym zestawieniu będą pojawiać się pewnie każdego miesiąca. Jedna z nich to CS:GO.
W październiku gracze spędzili ponad 58 milionów godzin, oglądając Counter Strike: Global Offensive. CS:GO przyciąga do siebie dużą liczbę graczy, ale głównie w sezonie turniejowym, w przeciwieństwie do innych gier, które mają swoich popularnych streamerów, którzy zapewniają im rozrywkę każdego dnia, FPS Valve swoją oglądalność zawdzięcza głównie turniejom. Popularność gry na Twitchu zależy więc przede wszystkim od tego, jakie eventy są na horyzoncie. Tym razem były to przede wszystkim IEM New York, BLAST i DreamHacki.
- FIFA 21
Przyszedł ten moment w roku, kiedy gry sportowe od Electronic Arts trafiają na półki sklepowe, a fani serii wchodzą na Twitcha w poszukiwaniu dobrych składów do podboju trybu rankingowego.
W październiku gracze spędzili ponad 61 milionów godzin, oglądając Fifę 21. Czołowym twórcą w tej kategorii od lat jest Castro, który cały październik spędził wśród najpopularniejszych transmisji Twitcha. W pewnym momencie oglądało go nawet 60 tysięcy osób, a średnia widzów przy 172 godzinach spędzonych w Fifie wyniosła ponad 25 tysięcy. Zaraz za nim znajdują się Trymacs, Nick28T i Gotaga.
- Call of Duty: Modern Warfare
Rok 2020 to odrodzenie Call of Duty po dużej zapaści w latach poprzednich. Normalnie w październiku wszyscy ogrywają betę kolejnego CoD-a i szukają innych gier w oczekiwaniu na nową grę. Tym razem przeciętne Modern Warfare zostało jednak wzbogacone o fenomenalny Warzone, który mimo swoich licznych błędów i notorycznych problemów z cheaterami, zyskał sobie sympatię milionów graczy i tysięcy twórców.
W październiku gracze spędzili ponad 76 milionów godzin, oglądając Call of Duty: Modern Warfare. Niekwestionowanym liderem tej kategorii jest NICKMERCS. Znany streamer CoD-a, który jeszcze niedawno rywalizował na profesjonalnym poziomie w Fortnite, teraz poświęcił się wyłącznie Warzone. Średnia widzów Nicka wynosi w rezultacie ponad 53 tysiące, a liczba godzin spędzonych na jego streamach dwukrotnie przekracza te, którymi mogą pochwalić się chociażby TimTheTatman, Symfuhny, Tfue, Swagg czy Cloakzy. Wszystko wskazuje również na to, że Warzone nigdzie się nie wybiera, a z kolejnym rokiem CoD-a powinien przyciągać do siebie jeszcze więcej graczy.
- Fortnite
Październikowe podium otwiera kolejny duży tytuł, który niemalże od swojej premiery trzyma się czołówki Twitcha. Chociaż początkowy hype wokół tego battle royale nieco opadł, gra wciąż należy do największych multiplayerów na rynku.
W październiku gracze spędzili ponad 85 milionów godzin, oglądając Fortnite. W tym miesiącu oglądalność znacząco zwiększył czwarty sezon Fortnite Championship Series, najbardziej prestiżowych rozgrywek na tej scenie. Dzięki temu najwięksi twórcy transmitujący swoje zmagania poczuli konkretny wzrost swojej liczby widzów, a Mongraal podczas finałów osiągnął nawet peak w wysokości 120 tysięcy.
- Among Us
Among Us to kolejny hit Twitcha, który podobnie jak Fall Guys w krótkim czasie zdobył dużą liczbę widzów. Fall Guys jest już jednak na fali opadającej, a Among Us nadal przyciąga graczy przed ekran. Jest to jedna z tych gier, która generuje świetne interakcje pomiędzy największymi twórcami. Widzowie z przyjemnością chłoną nowy content i kiedy tylko ktoś zdecyduje się na kilka rund w Among Us, liczby na streamach znacząco rosną. Społeczność Twitcha ma więc co oglądać, a twórcy cieszą się rekordami oglądalności.
W październiku gracze spędzili blisko 110 milionów godzin, oglądając Among Us. Regularnie w grze dziesiątki godzin spędzają m.in. Trainwreckstv, Pokimane, xQc, Hafu czy Summit. Kategoria wyrobiła sobie już nawet kilka gwiazd, z 5up’em na czele. Największym streamerem Among Us wciąż pozostaje jednak hiszpański twórca G2 Esports, ibai, który trzyma się zaraz obok xQc jako najpopularniejszy twórca Twitcha.
- League of Legends
Na pierwszym miejscu mógł znaleźć się tylko jeden. Październik to dla fanów League of Legends najważniejszy miesiąc w roku. Wszyscy wchodzą bowiem w kilkutygodniową hibernację, rozsiadają się przed telewizorem i spędzają dziesiątki godzin tygodniowo, oglądając Mistrzostwa Świata. LoL położył więc na kolana swoich konkurentów jednym turniejem.
W październiku gracze spędzili ponad 171 milionów godzin, oglądając League of Legends. Z tych 171 milionów godzin aż 25 należało wyłącznie do oficjalnego kanału Riot Games. Średnia widzów przez 207 godzin wyniosła aż 101 tysięcy, a w pewnym momencie transmisję oglądało 654 tysięcy osób. Na trzecim miejscu podium w tej kategorii uplasował się tyler1, który swoim contentem niezwiązanym bezpośrednio z Mistrzostwami Świata wciąż przyciąga do siebie dziesiątki tysięcy widzów każdego miesiąca.