Westeland 3 przenosi nas na ośnieżone tereny Colorado, gdzie kierując drużyną Rangerów będziemy musieli stawić czoła wielu niebezpieczeństwom. Dobrze dobrana ekipa do klucz do sukcesu i pewność, że jej członkowie poradzą sobie w każdej sytuacji. Przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik, który ułatwi stworzenie drużyny oraz stawianie pierwszych kroków w grze.
Wasteland 3 to kontynuacja serii, której początki sięgają 1988 roku. Akcja gry toczy się pięć lat po wydarzeniach przedstawionych w drugiej części i 20 lat po akcji z jedynki. Wojna prowadzona przeciwko niebezpiecznej sztucznej inteligencji, zmusiła strażników do wysadzenia swojej bazy w Arizonie. Teraz właściciel Colorado w zamian za pomoc w pozbyciu się okolicznych bandytów i wichrzycieli oferuje im udostępnienie nowej bazy.
Drużyna w Wasteland 3
Rozpoczynając przygodę w Wasteland 3 tworzymy drużynę składającą się z dwóch postaci. Pozostałą dwójkę strażników dołączymy po około godzinie rozgrywki i odblokowaniu komputera w bazie w Colorado. Postacie możemy stworzyć samodzielnie lub skorzystać z gotowych. Kolejnych dwóch członków drużyny dołączymy spośród NPC, których spotkamy podczas eksploracji świata i wykonywania misji.
Gry taktyczne takie jak Wasteland 3 wymagają aby członkowie reprezentowali różnorodne umiejętności. Nie możemy zatem wszystkich szkolić w posługiwaniu się jednym rodzajem broni, bo raz, nie starczy nam amunicji, a dwa, że każda broń ma różną skuteczność w zależności od rodzaju wroga. Nie możemy również wyszkolić wszystkich np. w rozbrajaniu pułapek, bo nie będzie miał kto zajmować się hakowaniem komputerów lub leczeniem drużyny.
Najlepszym rozwiązaniem jest drużyna, która nie ma słabych stron. Optymalny skład to specjalista od rozbrajania pułapek wyposażony w snajperkę, dowódca z karabinem maszynowym i spec od komputerów z bronią energetyczną. Taka drużyna będzie rosła w siłę, stale rozwijając swój zakres umiejętności.
Gra oferuje zestaw gotowych postaci, z których możemy stworzyć swoją drużynę lub przygotowanie Rangerów samodzielnie. Dostarczonych gotowców nie możemy jednak modyfikować przez co poza zaletami mogą być również obarczeni pewnymi słabościami. Dlatego warto poświęcić nieco więcej czasu na stworzenie własnej drużyny marzeń od podstaw.
Jeżeli okazałoby się, że nasza ekipa nie sprawdza się w walce lub nie radzi sobie z jakimś etapem rozgrywki, zawsze możemy wrócić do bazy Colorado i zmienić jej skład. Do wyboru zawsze mamy kilka gotowych postaci, lub możemy stworzyć zupełnie nowych strażników, którzy będą na podobnym poziomie co reszta.
Pierwszą z postaci możemy potraktować jako lidera grupy. Nie ma to jednak żadnego bezpośredniego wpływu na rozgrywkę. Podczas rozmów z NPC dodatkowe opcje dialogowe pojawiają się w sytuacji gdy któryś z członków drużyny ma daną cechę lub umiejętność rozwiniętą na odpowiednio wysokim poziomie.
Tworzenie postaci
Kreator postaci został podzielony na kilka sekcji, w których będziemy musieli określić kim jest i w czym jest dobry nasz Ranger.
Identyfikacja – w tej sekcji nadamy postaci imię, płeć i zadecydujemy jakim głosem będzie się posługiwała. Nie mają one, znaczenia dla samej rozgrywki. Wyjątek stanowi zakładka „Informacje podstawowe”, która określa pochodzenie naszego strażnika dodając bonusy do umiejętności lub cech. Wybierając np. „Mól książkowy” zwiększymy o 5% premię do otrzymywanego doświadczenia, z kolei „Kocur pustyni” daje premię do Percepcji, co będzie przydatne dla snajpera.
Wygląd – tu zadecydujemy jakie cechy zewnętrzne będzie miał nasz strażnik takie jak twarz, fryzura, zarost, nakrycie głowy, kurtka, spodnie, budowa ciała oraz portret. Wybrane ubrania oraz dodatki mają charakter dekoracyjny i nie wpływają na statystyki postaci, dopiero podczas gry trafimy na pancerze, ochraniacze i gadżety, które zwiększą poziom pancerza lub poziom jakiejś cechy lub umiejętności.
Broń początkowa – do wyboru mamy karabin szturmowy, pistolet maszynowy, pistolet półautomatyczny, strzelbę, karabin snajperski, broń sieczną, obuchową, broń bójkową oraz ciężką. Każda z nich ma swoje zalety i wady. W drużynie powinien znaleźć się jeden spec od broni ciężkiej i jeden od karabinu snajperskiego. Karabiny szturmowe i małe pistolety to z kolei broń uniwersalna.
Atrybuty – decydują jak mocna będzie nasza postać oraz determinują czym będzie się zajmować. Do wyboru mamy Koordynację, Szczęście, Spostrzegawczość, Siłę, Szybkość, Inteligencję i Charyzmę.
Koordynacja decyduje o liczbie punktów zdrowia Rangera i liczbie punktów akcji. Warto dążyć do tego, żeby każda z postaci miała możliwość wykonania przynajmniej dwóch ataków na rundę. Atrybut ten jest ważny dla każdej postaci, im więcej punktów akcji, tym więcej razy możemy strzelić.
Szczęście decyduje o powodzeniu naszych ataków oraz szancie na przebicie pancerza przeciwnika, atrybut ważny dla Ciężkozbrojnych.
Spostrzegawczość określa jak szybko będziemy w stanie wypatrzeć wroga oraz pułapki, atrybut ważny jest dla speca od rozbrajania pułapek i znajdowania ukrytych Lalek.
Siła odpowiada za kondycję naszych strażników oraz sile ataków w walce wręcz, ważna jest dla Ciężkozbrojnego, który będzie ściągał na siebie większość ataków oraz postaci walczących bronią ręczną.
Szybkość decyduje o szansie uniknięcia ataku przeciwnika oraz szansie na jego trafienie. Atrybut jest ważny dla Ciężkozbrojnych.
Inteligencja zapewnia więcej punktów umiejętności i jest ważna dla postaci posługujących się bronią energetyczną oraz geeków komputerowych.
Charyzma to cecha dobrego przywódcy i gaduły, ważna dla postaci, która będzie traktowana jako dowódca oraz negocjatora.
Umiejętności – najważniejsza z zakładek, od której zależy powodzenie misji naszej drużyny. Zostały podzielone na Bojowe, Ogólne, Niebojowe, Interpersonalne.
Umiejętności bojowe – decydują o umiejętności posługiwania się danym rodzajem broni oraz szansy trafiania przeciwnika. Zależnie od tego, którą bronią posługuje się nasz strażnik, tą umiejętność bojową powinniśmy rozwijać np. snajper powinien rozwijać umiejętność posługiwania się karabinami snajperskimi.
Umiejętności ogólne – pomogą nam przetrwać w postapokaliptycznym świecie. „Zaklinacz zwierząt” pozwala przyłączać do drużyny napotkane po drodze zwierzęta oraz zwiększać obrażenia jakie będą zadawały podczas walki. „Materiały wybuchowe” pozwala zadawać większe obrażanie przy pomocy granatów i innych środków pirotechnicznych, oraz rozbrajać pułapki i miny. „Pierwsza pomoc” Najważniejsza umiejętność każdego lekarza drużyny. „Podstępny kutafon” ułatwia wyszukiwanie ukrytych przedmiotów np. Upiornych Lalek oraz rozbrajanie alarmów. „Przedziwna nauka” wymagana do posługiwania się niekonwencjonalną i zaawansowaną technologicznie bronią.
Umiejętności niebojowe – pozwalają dostać się tam gdzie nie powinniśmy, zwiększyć moc naszej broni, pojazdów oraz pancerzy. „Modyfikacja pancerza” pozwala na instalowanie ulepszeń w pancerzach, co zwiększa nasz poziom obrony. „Otwieranie zamków” żadne drzwi nie powinny być zamknięte przed Strażnikami, dlatego umiejętność ich otwierania jest tak ważna. „Nerdowskie rzeczy” umiejętność pozwala na hakowanie komputerów oraz robotów, również w czasie walki. „Mechanika” pozwala na wprowadzanie modyfikacji i zwiększania potęgi naszych pojazdów. „Przetrwanie” poprawia umiejętność przetrwania w postapokaliptycznym świecie i unikania niebezpieczeństw czyhających na mapie świata. „Naprawianie tosterów” przynosi drużynie korzyści w postaci unikatowych przedmiotów oraz broni. „Modyfikacja Broni” pozwala na instalowanie celowników optycznych i innych urządzeń poprawiających jej celność i siłę rażenia.
Umiejętności Interpersonalne – dzięki gładkiemu językowi możemy zjednać sobie przyjaciół, wyciągnąć informacje lub zastraszyć rozmówcę. „Handel” pozwala kupować przedmioty taniej i sprzedawać drożej. „Twardziel” jeżeli ktoś nie chce prośbą to przekonasz go groźbą. „Lizus” dobra bajera potrafi działać cuda i wyciągnąć z rozmówcy informacje, których nie chciał powiedzieć. „Dowodzenie” wpływa na członków drużyny zwiększając parametry, takie jak szansa trafienia krytycznego, obrażeń.
Dziwactwa – trudne warunki życia sprawiły, że mieszkańcy zaczęli dziwaczeć dostosowując się do wymagań świata. Wybór dziwactwa jest opcjonalny i daje potężne premie, ale wiąże się również z karami. Dziwactwo możemy wybrać podczas tworzenia postaci i nie można go zmienić. Przy pierwszym przechodzeniu gry warto zostać normikiem i wybrać „Tylko bez dziwactw”.
Cechy – udostępniane wraz z rozwojem postaci i jej umiejętności. Część cech takich jak „Twardziel”, „Okaz zdrowia” czy „Błyskawiczny refleks” dostępnych jest niezależnie od rozwijanych umiejętności. Możemy wyróżnić cechy pasywne jak np. te wymienione wcześniej, które na stałe zwiększają klasę pancerza, szansę na unik czy podnoszą liczbę punktów zdrowia, oraz cechy aktywne używane podczas walki i zużywające Punkty Akcji.
Jaką stworzyć dobrą drużynę w Wasteland 3?
Wasteland 3 daje nam bardzo duży wybór Atrybutów oraz umiejętności. Jaka więc powinna być dobra drużyna? Najwłaściwsza odpowiedź to wszechstronna, ale co to znaczy? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Najważniejsze to nie starać się tworzyć postaci, która ma być dobra we wszystkim, bo będzie we wszystkim słaba. Każdego członka drużyny powinniśmy rozwijać możliwie równomiernie, ale z naciskiem na jego główną rolę w składzie. Jeżeli postać walczy bronią ciężką lub snajperską potrzebuje więcej punktów akcji, natomiast tank potrzebuje również więcej zdrowia. Ważnym atrybutem jest również Inteligencja, w której każde dwa zainwestowane punkty dodają punkt więcej do umiejętności. Dlatego warto pamiętać o inwestowaniu również w Inteligencję.
Natomiast rozdając punkty umiejętności należy skupić się na tym, żeby każdy z członków drużyny specjalizował się w innej dziedzinie, a ich biegłości się nie pokrywały, bo będzie to po prostu strata punktów. Dzięki prawidłowemu rozwojowi postaci rozbrojenie pułapek, alarmów czy hakowanie komputerów nie będzie dla nas problemem.
Najbardziej przydatne umiejętności, poza specjalizacją w posługiwaniu się bronią, które będziemy wykorzystywać to „Pierwsza pomoc”, „Materiały wybuchowe”, „Nerdowskie rzeczy”, „Otwieranie zamków” i „Podstępny kutafon”. Drugie w kolejności to „Mechanika”, „Przedziwna nauka”, „Handel”, „Luzus”.
Warto również zastanowić się nad wydaniem punktów w „Naprawa tosterów”, „Przetrwanie”, „Zastraszenie”, „Przyjaciel zwierząt”, „Modyfikacja pancerza”, „Modyfikacja broni”. Jednak nawet bez nich powinniście radzić sobie na pustkowiach.
Członkowie drużyny powinni specjalizować się w posługiwaniu odmiennymi rodzajami broni. Dlatego w mojej drużynie zawsze jest miejsce dla Rangera z karabinem szturmowym, specjalizującego się w Otwieraniu zamków, Mechanice i Naprawie Tosterów. Rangera z karabinem snajperskim z umiejętnością Podstępny kutafon, Przetrwanie, Handel. Tanka z ciężkim sprzętem i umiejętnościami Materiały wybuchowe, Modyfikacja pancerza, Modyfikacja Broni. Rangera lekarza z Małą bronią palną i umiejętnościami Pierwsza pomoc, Nerdowskie rzeczy, Przedziwna nauka. Warto poświęcić kilka punktów na umiejętności umiejętność Lizus, Przyjaciel zwierząt.
Garść porad dla początkujących
- Jeżeli w Twojej drużynie brakuje jakiejś umiejętności dobierz do ekipy jednego z NPC lub tymczasowo wymień jednego z Rangerów, na któregoś gotowca lub stwórz nowego.
- Zmiany składu drużyny można dokonać w bazie Colorado rozmawiając z Sergiei Greatski.
- Zbieraj wszystkie „śmieci”. W grze nie ma limitu wagowego, także warto zbierać wszystko po drodze. Przytrzymując klawisz Shift podświetlisz skrzynki, kupki złomu i inne obiekty, z których można coś zabrać.
- Rozmawiaj ze wszystkimi. Rozmowa z mieszkańcami Colorado może zakończyć się otrzymaniem nowego zlecenia.
- Nie możesz otworzyć sejfu, drzwi lub naprawić tostera? Wróć do niego później gdy ją wyćwiczysz lub zmienisz członka drużyny. Drzwi można także wysadzać w powietrze.
- Często zapisuj stan gry.
- Pilnuj żeby amunicja nie skończyła się w czasie walki i staraj się mieć jej zapas. Często sprawdzaj stan amunicji i nie wyposażaj dwóch członków drużyny w broń, która korzysta z pocisków jednego kalibru.
- Nie bój się leczyć i zawsze staraj się mieć zapas apteczek. Drużynę lecz tylko przy pomocy medyka.
- Nie rozwijaj atrybutów do poziomu 10. W czasie wędrówki znajdziesz książki dające punkty atrybutów jednej postaci oraz Upiorne Lalki dające punkty atrybutów wszystkim członkom drużyny.