Gry free-to-play na dobre zadomowiły się na naszych komputerach. Przyzwyczailiśmy się, że coraz więcej produkcji możemy uruchomić za darmo, płacąc jedynie za skórki i dodatki. Ale chyba mało kto przewidział, że free-to-play wygeneruje w 2018 roku aż 80% przychodów całej branży cyfrowej.
Tak wynika z danych opublikowanych przez firmę analityczną SuperData. Według ich wyliczeń w całym 2018 roku rynek gier cyfrowych wygenerował zysk na poziomie 109,8 mld dolarów. Jest to wynik lepszy aż o 11% w porównaniu z rokiem poprzednim. Z tego aż 87,84 mld dolarów to zasługa produkcji free-to-play. Te królują przede wszystkim w Azji, ale w Europie i Ameryce Północnej też zarabiają więcej niż płatne gry cyfrowe.
Zobacz: Ile jest gier na Steamie? Prawdopodobnie nie uwierzysz…
– Gry free-to-play wygenerowały 80% przychodu na rynku gier cyfrowych w 2018 roku, ale gry premium wciąż świetnie sobie radzą przede wszystkim na rynkach zachodnich – możemy przeczytać w raporcie.
Jeśli rozbijemy 109,8 mld dolarów z gier cyfrowych na poszczególne kategorie, to podział będzie wyglądał następująco:
- 61,3 mld – gry mobilne
- 17 mld – gry free-to-play na PC
- 7,3 mld – gry społecznościowe
- 7,2 mld – gry premium na PC
- 4,2 mld – gry pay-to-play na PC
- 10,7 mld – gry premium na konsole
- 2 mld – gry free-to-play na konsole
Zobacz: Cyberpunk 2077 – dlaczego tytuł tworzony od 2012 roku nie został jeszcze wydany?
Moją uwagę przykuła przede wszystkim stosunkowo niewielka różnica między grami PC-towymi, a konsolowymi. Użytkownicy komputerów zdecydowanie więcej wydają na gry free-to-play (17 vs 2 mld dolarów), ale jednocześnie niewiele odstają jeśli chodzi o gry premium (7,2 vs 10,7 mld). Z tych danych wynika też, że przychody z całego rynku PC są ponad dwa razy wyższe niż z rynku konsolowego (28,4 vs 12,7 mld).
Zobacz: W tym roku Steam przejdzie drastyczne zmiany, a to dopiero początek
Na pewno zastanawiacie się też, jakie gry free-to-play przyniosły największe przychody w 2018 roku. Zwycięzca mógł być tylko jeden:
- Fortnite – 2,4 mld
- Dungeon Fighter Online – 1,5 mld
- League of Legends – 1,4 mld
- Pokemon GO – 1,3 mld
- Corssfire – 1,3 mld
- Honour of Kings – 1,3 mld
- Fate/Grand Order – 1,2 mld
- Candy Crush Saga – 1,1 mld
- Monster Strike – 1,0 mld
- Clash Royale – 0,9 mld