Koniec roku to dla większości firm czas podsumowań i tego, co udało się jej osiągnąć. Nie inaczej jest z firmą Acer i jej marką gamingową Predator. Po konferencji Acer@NEXT, mieliśmy możliwość porozmawiania z Panem Jerry Kao i dopytać się o przyszłość firmy i aktualne produkty.
Podczas prezentacji Acer@NEXT, firma Acer zaprezentowała wiele ciekawych sprzętów, poczynając od najwydajniejszego komputera dla graczy Predator Orion 7000, teraz wiemy, że napędzą go procesor Intel Core i7-12900K lub Core i5-12600K oraz karta graficzna GeForce RTX 3090, do tego komputer został wyposażony w pamięć DDR5 5000 MHz o pojemności dochodzącej do 64 GB. Podczas rozmowy z Jerry Kao i jego gośćmi, ponieważ do pomocy i by łatwiej było odpowiadać na pytania Jerry Kao zaprosił jeszcze cztery osoby odpowiedzialne, za poszczególne marki firmy Acer, w tym Predator, Concept D i ekrany SpatialLabs. To od nich dowiedzieliśmy się kilkunastu interesujących faktów odnośnie do najnowszych sprzętów firmy Acer.
A skoro zaczęliśmy od komputera dla graczy Acer Orion 7000, to przy nim pozostańmy jeszcze na chwilę, w trakcie rozmowy udało się mi uzyskać kilka ciekawych informacji. Po pierwsze, dlaczego pamięć DDR5 została ograniczona do wartości 5000 MHz. okazało się, że wyższe taktowanie nie jest dobrze znoszone przez aktualnie dostępne moduły pamięci i dopiero nowa seria modułów DDR5, będzie zapewniać odpowiednią stabilność. Ze swojej strony mogę dodać, że podczas testów procesorów Intel Core 12 generacji, też dysponowałem modułami DDR5 i pracowały one z częstotliwością 4800 MHz, i ich OC, było zablokowane, przez regulator napięcia wbudowany w te moduły, i faktycznie taktowanie 5000 MHz, było możliwe do osiągnięcia, ale komputer nie pracował w stu procentach stabilnie, na testach mocno obciążających RAM potrafił się zawiesić. Wracając jednak do komputera Orion 7000, zadałem pytanie dotyczące konfiguracji, czy firma Acer zamierza wraz z modelem Orion 7000 wprowadzić, bardziej przystępne cenowo wersje tego modelu. Okazuje się, że model Orion 7000, nie będzie oferowany w słabszej specyfikacji, ale jednemu z gości wyrwało się, że w przyszłości mają pojawić się modele z oznaczeniem 6000, czy 5000, które od modelu flagowego, będą się różniły specyfikacją oraz cenami. Dlaczego od razu ich nie wprowadzają, domyślamy się, że nadal problemem jest dostępność kart graficznych, oraz najnowszych procesorów Intela.
Kolejny produkt, który przyciągnął moją uwagę to projektory dla graczy Predator GD711 i Predator GM712. Interesującą mnie kwestią było dlaczego? Skoro są to projektory gamningowe i w założeniu mają być podłączone do komputera lub konsoli otrzymujemy tylko złącza USB 2.0. Przecież najnowsze pecety dla graczy dysponują złączem HDMI 2.1 oraz złączem Display Port. Odpowiedź na to pytanie była trochę zaskakująca i rozbrajająco szczera. Powodem zastosowania HDMI 2.0, było to, że projektor ten w zamyśle ma być łączony z konsolami PS5 lub Xbox Series X, a te nie mają takiej wydajności, by oferować wyświetlanie obrazu w 4K z odświeżaniem 120 Hz. Stad brak powyższych wyjść wideo. Na pytanie, czy w przyszłości planują to zmienić. Usłyszałem, że tak. Co było oczywiste.
Przejdźmy do dla mnie najważniejszej nowości i innowacji w produktach Acera, ekranów SpatialLabs. Podczas prezentacji Acer@NEXT mogliśmy zobaczyć najnowszy laptop z serii ConceptD wyposażony właśnie w tego typu ekran. Jak zaznaczają inżynierowie z Acera laptop z tym ekranem skierowany jest do szeroko pojętych specjalistów, w tym inżynierów, animatorów, czy chociażby twórców youtube. Największym wyróżnikiem tego modelu jest zastosowany ekran z technologią SpatialLabs, który wyświetla obraz 3D, bez potrzeby korzystania z dodatkowych okularów lub innych sprzętów umożliwiających prezentowanie takiego obrazu. Pytań miałem dużo i uzyskałem sporo informacji. Odpowiadając na najważniejsze z nich, tak mają pojawić się większe panele z tą technologią i w najbliższej przyszłości też ma pojawić się monitor, obsługujący tę technologię. Czy ta technologia, będzie wykorzystywana w grach, obawiam się, że nie? Ponieważ w trakcie rozmowy poruszyłem ten temat i owszem najnowszy UnrealEngine 5.0 otrzymał wtyczkę do obsługi technologii SpatialLabs, ale moje zapytanie o gry lub projekty, które są w trakcie tworzenia. Dowiedziałem się jedynie, że producent robi wszystko, żeby udostępnić wszelkie narzędzia dla deweloperów, ale żaden się po nie jeszcze nie zgłosił, więc obawiam się, że te ekrany pozostaną domeną profesjonalistów. Dodatkowo zapytałem się o wymagania sprzętowe i zasobożerność ekranu SpatialLabs i nie bez powodu w tych laptopach lądują karty graficzne RTX. Więc sama technologia zapowiada się bardzo interesująco, ale obawiam się, że nie przebije się do szerszych zastosowań.
Pod koniec naszej rozmowy poruszyłem jeszcze wątek ochrony środowiska i wykorzystania plastików PCR w szerszej gamie produktów, poza laptoper Acer Aspire Vero i faktycznie okazuje się, że materiał ten będzie stosowany w szerszej gamie produktów, w tym w monitorach biznesowych, ale w przyszłości nawet sprzęt dla graczy może spodziewać się zastosowania tego materiału. I już tak całkowicie na koniec zadałem pytanie o kolorystykę gamingowych laptopów i pozostałych komponentów, ponieważ dla graczy personalizacja sprzętów staje się coraz ważniejsza. Niestety okazało się, że kolorystyka pozostaje bez zmian i jest częścią identyfikacji wizualnej Acera i serii gamingowej Predator, więc te sprzęty pozostaną utrzymane w ciemnej stylistyce i na tę chwilę nieplanowane jest tworzenie komponentów w bardziej odważnej kolorystyce.
Chciałbym podziękować firmie Acer za możliwość rozmowy z Jerry Kao – Co-COO and President of IT Products Business i pozostałymi gośćmi.