Baldur’s Gate 3 dostępne jest w ramach wczesnego dostępu. Jednak już teraz kreator tworzenia postaci jest bardzo rozbudowany. Ten poradnik ułatwi Wam stworzenie wymarzonego bohatera.
Tworzenie postaci w BG3 wymaga od nas dokonania wielu wyborów. Będziemy decydować w kwestiach wybrania takich statystyk, których znaczenia nie trzeba wyjaśniać, jak Siła czy Zręczność. Jednak gra daje nam również statystki mniej oczywiste jak Przetrwanie czy Oszustwo, które będą ważne podczas eksploracji świata.
Zobacz: Baldur’s Gate 3 – poradnik dla początkujących
W tym przewodniku zajmiemy się tworzeniem postaci i doradzimy Wam jak zbudować początkową postać. Należy pamiętać, że gra znajduje się obecnie w fazie wczesnego dostępu i nie wszystkie opcje są jeszcze dostępne. Z czasem, gdy Larian zacznie wprowadzać kolejne aktualizacje, te zostaną odblokowane.
Pochodzenie
Tu określamy pochodzenie naszej postaci, obecnie mamy tylko jedną opcję do wyboru i wydaje się ona nie mieć wpływu na rozgrywkę. Możliwe, że zmieni się to w finalnej wersji gry. W tej zakładce możemy także nadać imię naszej postaci.
Także tutaj możemy określić historię naszej postaci, co wpływa na Biegłości dające bonusowe statystki do dwóch Umiejętności. Są one powiązane, także wybierając np. Marynarz dostajemy bonus do Percepcji oraz Atletyki.
Poniżej lista powiązanego pochodzenia z biegłościami:
- Akolita: Wnikliwość, Religia;
- Szarlatan: Oszustwo, Zwinne ręce;
- Przestępca: Oszustwo, Skradanie;
- Artysta: Atletyka, Performance;
- Ludowy bohater: Opieka nad zwierzętami, Przetrwanie;
- Rzemieślnik gildii: Intuicja, Perswazja;
- Szlachcic: Historia, Perswazja;
- Pustelnik: Medycyna, Religia;
- Pogranicznik: Atletyka, Przetrwanie;
- Mędrzec: Wiedza tajemna, Historia;
- Marynarz: Atletyka, Percepcja;
- Żołnierz: Atletyka, Zastraszanie;
- Ulicznik: Zwinne ręce, Skradanie.
Należy wybrać te biegłości, które wydają Ci się najlepiej pasować do tworzonej postaci. Nie ma tu wyboru dobrego lub złego, ale to teraz określisz, w jaki sposób postać będzie wchodziła w interakcje ze światem, czy będzie przekonywać rozmówców, czy ich zastraszać.
Na początek dobrym wyborem jest Marynarz. Biegłość Atletyka jest wykorzystywana do skakania i rzucania przedmiotami. Percepcja z kolei wykorzystywana jest do znajdowania ukrytych przejść oraz rzeczy w otoczeniu.
Rasa
Wybór Rasy i Podrasy może okazać się bardzo skomplikowany, zwłaszcza, że wybór jest duży. Rasa oraz Podrasa wpływają zarówno na statystyki postaci, używaną broń, przez szybkość chodzenia, jak i opcje dialogowe związane z twoją rasą.
Rasa | Podrasa | Cechy Rasowe | Biegłości Rasowe | Cechy Podrasy | Biegłości podrasy |
Drow | Drow zaprzysiężony Loth | Bazowa szybkość rasowa: 9m Odporność na zauroczenie i magiczne uśpienie Zręczność +2 Charyzma +1 Widzenie w ciemności: 24m Tańczące światła (czar) |
Rapiery Krótkie miecze Kusze |
||
Drow | Drow Seldarine | Percepcja +2 Charyzma+1 Odporność na zauroczenie i magiczne uśpienie Widzenie w ciemności 24m Tańczące światła (czar) |
Rapiery Krótkie miecze Kusze |
||
Krasnolud | Krasnolud Złoty | Kondycja +2 Odporność na truciznę Infrawizja |
Topory bojowe Toporki Lekkie młoty Młoty bojowe |
Krasnoludzka wytrzymałość Bazowa szybkość rasowa 7,5m Mądrość +1 |
|
Krasnolud | Krasnolud Tarczowy | Kondycja +2 Odporność na truciznę Infrawizja |
Topory bojowe Toporki Lekkie młoty Młoty bojowe |
Siła + 2 Bazowa szybkość rasowa 7,5m |
Lekki pancerz Średni pancerz |
Elf | Leśny Elf | Zręczność +2 Odporność na zauroczenie i magiczne uśpienie Infrawizja |
Percepcja Długi miecz Krótki miecz Długi łuk Krótki łuk |
Mądrość +1 Bazowa szybkość rasowa 10,5m |
Skradanie |
Elf | Wysoki Elf | Zręczność +2 Odporność na zauroczenie i magiczne uśpienie Infrawizja |
Percepcja Długi miecz Krótki miecz Długi łuk Krótki łuk |
Inteligencja +1 Pomniejsza iluzja (czar); Bazowa szybkość rasowa 9m |
|
Githyanki | Siła + 2 Inteligencja + 2 Bazowa szybkość rasowa 9m Magiczna dłoń (czar) |
Lekki pancerz Średni pancerz Krótki miecz Długi miecz Miecz dwuręczny |
|||
Pół-Elf | Wysoki Pół-Elf | Charyzma +2 2 wybrane cechy +1 Obrona przed uśpieniem i zauroczeniem Infrawizja |
Pomniejsza iluzja Bazowa szybkość rasowa 9m |
||
Pół-Elf | Leśny Pół-Elf | Charyzma +2 2 wybrane cechy +1 Obrona przed uśpieniem i zauroczeniem Infrawizja |
Pomniejsza iluzja Bazowa szybkość rasowa 10,5m |
||
Pół-Elf | Pół-Drow | Charyzma +2 2 wybrane cechy +1 Obrona przed uśpieniem i zauroczeniem Infrawizja |
Pomniejsza iluzja Bazowa szybkość rasowa 9m Tańczące światła (czar) |
||
Niziołek | Niziołek lekkostopy | Zręczność +2 Ponowny rzut kością gdy wypadnie 1 |
Charyzma +1 Bazowa szybkość rasowa 7,5m |
||
Niziołek | Niziołek śmiały | Percepcja +2 Ponowny rzut kością gdy wypadnie 1 |
Kondycja +1 Zaawansowany rzut obronny przeciwko Truciznom (połowa obrażeń) Bazowa szybkość rasowa 7,5m |
||
Człowiek | Siła +1 Zręczność + 1 Kondycja +1 Inteligencja +1 Mądrość +1 Charyzma + Bazowa szybkość rasowa 9m |
||||
Diablestwo | Diablelstwo Asmodeusa | Odporność na ogień (połowa obrażeń) Infrawizja |
Charyzma +2 Inteligencja +1 Taumanturgia (czar) Bazowa szybkość rasowa 9m |
||
Diablestwo | Diabelstwo Mefistofelesa | Odporność na ogień (połowa obrażeń) Infrawizja |
Charyzma +2 Intelignacja +1 Ręce Maga (czar) Bazowa szybkośc rasowa 9m |
||
Diablestwo | Diablelstwo Zariel | Odporność na ogień (połowa obrażeń) Infrawizja |
Charyzma +2 Siła +1 Taumanturgia (czar) Bazowa szybkość rasowa 9m |
Rasa ma również wpływ na to, jak inne postacie niezależne reagują na Ciebie. Mogą inaczej reagować na człowieka, a inaczej na Diabelstwo. Podobnie jak poprzednie nie ma tutaj dobrego lub złego wyboru. Jako pierwsza postać warto wybrać wojownika i np. krasnoluda tarczowego. Dzięki temu zyskasz premię do Kondycji i Siły. Mały czołg świetnie się sprawdzi do poznania świata gry.
Zobacz: Baldur’s Gate 3 – Recenzja
Klasa
Klasa związana jest ze sposobem, w jaki będziemy walczyć. Do wyboru mamy sześć klas: Kleryk (boska magia), Wojownik (walka bronią), Tropiciel (łuki), Złodziej (sztylety, skradanie się), Czarownik (magia), Mag (magia).
Klasa | Podklasa | Maksymalna liczba punktów życia na poziom | Umiejętności klasowe | Biegłości klasowe | Umiejętności podklasy | Biegłości podklasy |
Kleryk | Domena życia | 10 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na Mądrość Biegłość w rzutach obronnych na Charyzmę Lekki pancerz Średni pancerz Tarcza Prosta broń |
Wzmocnienie czarów leczących | Ciężki pancerz |
Kleryk | Domena światła | 10 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na Mądrość Biegłość w rzutach obronnych na Charyzmę lekki pancerz Średni pancerz tarcza broń prosta |
Zaklęcia domeny Ochronny rozbłysk (reakcja) |
|
Kleryk | Oszustwa | 10 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na Mądrość Biegłość w rzutach obronnych na Charyzmę lekki pancerz Średni pancerz tarcza broń prosta |
Zaklęcia Domeny | |
Wojownik | 12 | Odzyskuje HP raz dziennie | Biegłość w rzutach obronnych na siłę Biegłość w rzutach obronnych na kondycję lekki pancerz średni pancerz tarcza ciężki pancerz prosta broń broń bojowa |
|||
Łowca | 12 | Ulubiony wróg Naturalny odkrywca |
Biegłość w rzutach obronnych na siłę biegłość w rzutach obronnych ma zręczność Leki pancerz Średni pancerz Tarcza Prosta broń Biegłość w broni żołnierskiej |
|||
Łotrzyk | 10 | Atak z zaskoczenia bronią krótką Atak z zaskoczenia bronią dystansową |
Biegłość w rzutach obronnych ma zręczność Biegłość w rzutach obronnych na inteligencję lekki pancerz prosta broń kusza długi miecz rapier krótki miecz |
|||
Czarownik | Czart | 10 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na charyzmę lekki pancerz prosta broń |
Leczenie gdy zabijesz wroga | |
Czarownik | Wielki pradawny | 10 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na charyzmę lekki pancerz prosta broń |
||
Mag | 8 | Sloty na magię | Biegłość w rzutach obronnych na inteligencję lekki pancerz sztylety rzutki proce lekkie kusze laski |
Klasy zawierają listę umiejętności, broni i zbroi, z których może korzystać postać. Najłatwiejszy do opanowania zasad gry jest Wojownik, jest biegły w używaniu wszystkich broni oraz zbroi. Nie używa magii.
Umiejętności
Każda z postaci ma taką samą listę umiejętności. Obejmuje ona takie rzeczy jak akrobatyka, percepcja, znajomość historii. Umiejętności pozwalają na wchodzenie w interakcje ze światem. Wpływają one na możliwość skakania, odnajdywania ukrytych przejść, czy rozpoznawania przedmiotów, czy rozszyfrowywania tekstów religijnych.
Cechy
Każda z postaci opisana jest przez 6 cech:
- Siła
- Zręczność
- Inteligencja
- Kondycja
- Mądrość
- Charyzma
Dla każdej klasy postaci ważne są inne cechy np. dla wojownika ważna jest kondycja oraz siła. Z kolei złodziej potrzebuje wysokiej zręczności. Na początek warto zostawić wartości na poziomie proponowanym przez grę.
Grając pierwszy raz nie przywiązujcie mocnej uwagi do stworzonej postaci bo w większości przypadków i tak okaże się kiepska. Gdy nabierzecie wprawy i obycia w świecie gry zawsze możecie zacząć od nowa i zrobić coś lepiej i tak jak Wam pasuje.