Strona głównaKonsoleRay Tracing na PlayStation 5? Tak, ale z ograniczeniami

Ray Tracing na PlayStation 5? Tak, ale z ograniczeniami

Konsole nowej generacji, w tym PlayStation 5, obok szybkich dysków SSD i większej wydajności, mają zaoferować też między innymi Ray Tracing, czyli technikę śledzenia promieni. Jednak nie obędzie się bez pewnych ograniczeń.

Technice Ray Tracingu w PlayStation 5 przyjrzała się redakcja serwisu Digital Foundry. Okazuje się, że śledzenie promieni został zaimplementowane w wielu grach, które zostały zaprezentowane na ostatniej konferencji Sony. Na liście znajdują się między innymi Gran Turismo 7, Ratchet and Clank: Rift Apart, Stray, Demon’s Souls oraz Pragmata. Jednak nie wszystko złoto, co się świeci. Deweloperzy musieli w wielu przypadkach pójść na skróty.

Ray Tracing w grach na PlayStation 5

Weźmy na przykład Gran Turismo 7. Gra będzie wykorzystywać technikę Ray Tracingu, dzięki której światło odbijające się od karoserii samochodów ma wyglądać lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Niestety, do uzyskania odpowiedniego efektu Polyphon Digital musiało zdecydować się na pewnego rodzaju ograniczenia. Przede wszystkim rozdzielczość odbić na samochodach została zmniejszona aż czterokrotnie, aby konsola była w stanie to udźwignąć. Poza tym prawdopodobnie zastosowano interfejs z przeplotem lub szachownicą, ponieważ odbicia mają widoczne, ząbkowane krawędzie.

A co np. z Ratchet and Clank: Rift Apart na PS5? Tutaj również twórcy zdecydowali się na zastosowanie techniki śledzenia promieni, ale nie dla wszystkich elementów w grze. Ray Tracing ma się pojawić na połyskujących powierzchniach oraz kilku innych obiektach, ale nie na wszystkim, co pojawi się w produkcji. Prawdopodobnie deweloperzy skupili się na tych najbardziej efektownych i widocznych elementach, które zrobią największe wrażenie na graczach.

Te informacje z jednej strony mogą trochę smucić, a z drugiej strony raczej nie dziwią. Po pierwsze, konsole nie będą aż tak potężne, żeby poradzić sobie z Ray Tracingiem w rozdzielczości 4K Ultra HD. Po drugie, to dopiero pierwsze gry, które trafią na PlayStation 5 i deweloperzy też muszą się nauczyć odpowiedniego wykorzystywania dostępnych zasobów. Kilka ostatnich gier na PS4 pokazuje, jak wiele można jeszcze wyciągnąć z tej konsoli. Poza tym co innego pokazy, a co innego finalne gry, więc z ocenami warto jeszcze poczekać.

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Damian Jaroszewski
Damian Jaroszewski
Redaktor prowadzący, szef działów esport i hardware

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię