Strona głównaWiadomości6 teraflopów w Xbox One X – czy to dużo w świecie...

6 teraflopów w Xbox One X – czy to dużo w świecie PC?

Xbox One X jest, a w sumie to dopiero będzie najpotężniejszą konsolą na rynku. W pokonanym polu pozostawia między innym PlayStation 4 Pro. Ale jak wydajność nadchodzącej maszynki Microsoftu ma się do komputerów stacjonarnych?

Specyfikacja konsoli Xbox One X, nazywaną wcześniej Project Scorpio, znana jest już od kilku miesięcy. Urządzenie wyposażone jest w procesor z 8 rdzeniami Jaguar o częstotliwości taktowania 2,3 GHz oraz 12 GB pamięci GDDR5 z zegarem ustawionym na 6800 MHz i przepustowości wynoszącej 326 GB/s. Jednak chyba najważniejszym elementem jest karta graficzna. Microsoft nie zdecydował się na zastosowanie żadnego, znanego modelu. Jest to sprzęt prawdopodobnie bazujący na rozwiązaniach znanych z RX 580 oraz AMD Vega, ale jednak niepodobny do żadnej, konkretnej karty. Ma 40 CU (compute units), więc o 4 więcej od RX 480 oraz RX 580. Microsoft deklaruje, że GPU osiąga wydajność 6 teraflopów.

Czym są terfalopy?

Standardowy Xbox One osiągał wydajność zaledwie 1,23 teraflopa, a PlayStation 4 to 1,84 teraflopa. Sytuacja całkowicie odwróci się w listopadzie, gdy zadebiutuje Xbox One X, ponieważ PlayStation 4 Pro może pochwalić się wynikiem 4,2 teraflopów w porównaniu do wspominanych 6 teraflopów XOne X. Czy to dużo w świecie PC-tów? W końcu GTX 1080 Ti osiąga aż 11,8 teraflopów. Zanim odpowiemy sobie na to pytanie, musimy jasno określić, czym są magiczne teraflopy.

Flop to liczba operacji zmiennoprzecinkowych na sekundę. Zapisywana jest jako liczba rzeczywista w notacji naukowej. Jest to podstawowa jednostka, dzięki której określa się wydajność komputerów. Obliczenie jej jest w gruncie rzeczy dość proste. Wystarczy przemnożyć liczbę jednostek cieniujących przez taktowanie karty. Następnie uzyskany wynik mnożymy jeszcze razy 2, gdyż w każdym cyklu wydawane są dwa różne typy poleceń. Teraz wynik dzielimy przez bilion i w ten sposób flopy zamieniają się w teraflopy. Cały problem polega na tym, że owe obliczenia są obarczone sporym marginesem błędu. Dlaczego? Ponieważ nie biorą pod uwagę wielu innych aspektów działania GPU. Powiedziałbym wręcz, że liczba teraflopów to coś, czym można się chwalić, ale co jednocześnie nie mówi zbyt wiele o praktycznej wydajności karty.

Nie trzeba sięgać daleko, aby to udowodnić

Już w 2013 roku karta graficzna AMD Radeon HD 7990 osiągała wydajność na poziomie 8,2 teraflopów. Z kolei AMD Radeon RX 580 może się pochwalić wynikiem zaledwie 6,2 teraflopów i to w trybie Boost. Która karta jest wydajniejsza w grach? Odpowiedź jest dość oczywista. Dlatego wystarczy tak naprawdę średniej klasy komputer, aby uzyskać wyniki podobne do Xbox One X, np. Pentium G4650, RX480 i około 4 GB pamięci RAM.

Musimy jednak wziąć pod uwagę, że GPU zastosowany w Xbox One X wykorzystuje architekturę Polaris oraz kilka rozwiązań z Vega (najprawdopodobniej, nie mamy co do tego pewności). Można więc założyć, że pod względem wydajności jest zbliżony właśnie do RX 580, a nawet do GTX 1070. To oznacza, że pozwala na uzyskanie bardzo dobrej grafiki. Xbox One X ma jeszcze tę przewagę, że deweloperzy tworzą gry pod konkretny sprzęt i dzięki temu mogą wycisnąć z niego wszystko, co tylko się da. Na komputerach nie ma tego komfortu, gdyż możliwe są tysiące, a nawet miliony różnych konfiguracji. Czy zatem owe 6 teraflopów to dużo w świecie PC? Tak, dość dużo, chociaż komputery nadal mogą osiągać dużo, dużo więcej.

Źródło: opracowanie własne

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Damian Jaroszewski
Damian Jaroszewski
Redaktor prowadzący, szef działów esport i hardware

1 KOMENTARZ

  1. Jak można porównać ten badziew z xboxa do rx 580??
    Co dopiero do 1070. Konsole zawsze będą w tyle i nie ma co porównywać grafiki ultra w natywnym 2 lub 4k i 60fps z ledwo fullhd 30 – 60fps. Upscaling to sztuczka tak samo jak ustawienia gier na konsole są ledwo medium czasem low względem pc.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię