Wydajność w grach

Strona głównaRecenzjeTani komputer do gier. Testujemy konfigurację Core i5-6500 z Radeonem RX 580

Tani komputer do gier. Testujemy konfigurację Core i5-6500 z Radeonem RX 580

Wydajność w grach

Do zmierzenia wydajności w poszczególnych grach wykorzystaliśmy program FRAPS, który podaje minimalną, średnią i maksymalną liczbę wyświetlanych klatek na sekundę. Każdy test przeprowadziliśmy trzy razy, aby uniknąć ewentualnych błędów pomiarowych. Wszystkie tytuły miały ustawione najwyższe detale graficzne, włącznie z antyaliasingiem. Wyłączyliśmy jedynie synchronizację pionową. Odpuściliśmy sobie testy w rozdzielczości 4K, gdyż nie miałyby one większego sensu. Zamiast tego skupiliśmy się na standardowej i wciąż używanej przez większość użytkowników rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 pikseli. Czas przejść do konkretnych wyników.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Wiedźmin 3: Dziki Gon bez wątpienia zasługuje na miano jednej z najładniejszych gier w historii. Grafika pełna jest szczegółów, ale najbardziej wymagający dla podzespołów komputerowych wydaje się ogromny, otwarty i przede wszystkim żyjący świat. Pomimo ustawienia najwyższych możliwych detali, nasz zestaw radził sobie zaskakująco dobrze. Średni wynik 58 klatek na sekundę jest w pełni zadowalający. Co prawda brakuje tych 2 klatek do ideału, ale nie ma co narzekać. Mowa w końcu o dość budżetowym zestawie. Nawet spadki do 33 klatek na sekundę nie są powodem do obaw, w końcu dla posiadaczy konsol taka liczba FPS-ów jest czymś normalnym (PCMR!). Śmiało można powiedzieć, że nasz zestaw doskonale radzi sobie z trzecią odsłoną przygód Geralta z Rivii, nawet przy wysokich detalach.

GTA V

Grand Theft Auto V to gra uwielbiana przez miliony. Może nie ma aż tak szczegółowej i pięknej grafiki, jak chociażby wyżej wspomiany Wiedźmin, ale z całą pewnością nie można o niej powiedzieć, że jest brzydka. Dla komputera to wciąż bardzo wymagający tytuł, również ze względu na otwarty i żywy świata. Prawdę mówiąc w GTA V dzieje się dookoła jeszcze więcej niż w Wiedźminie, stąd dość wysokie wymagania sprzętowe. W naszych testach udało się uzyskać średnio 42 klatki na sekundę. Najniższa uzyskana wartość to 29 klatek na sekundę, więc wynik wciąż zadowalający. Nie ma może rewelacji, ale GTA V jest w pełni grywalne na Radeonie RX 580 4 GB i procesorze Intel Core i5-6500.

Mass Effect: Andromeda

Mass Effect: Andromeda to kolejna, dość wymagająca gra, która trafiła do naszego testu. Nasz zestaw tylko częściowo spełnia zalecane wymagania tytułu Bioware. Brakuje przede wszystkim 6 GB pamięci RAM, a i procesor Core i5-6500 to nie Core i7-4790. Pomimo tego uzyskane wyniki są zaskakująco dobre. Gra działała ze średnią płynnością 62 klatek na sekundę, czyli jest idealnie. W najgorszym przypadku zanotowaliśmy spadek do 42 FPS-ów, co również jest niezłym osiągnięciem. Nasz tani zestaw zaskakuje nas na każdym kroku!

Counter-Strike: Global Offensive

CS:GO jest grą mocno nastawioną na procesor. Zmiana karty graficznej na mocniejszą nie daje dużo więcej klatek na sekundę. Dlatego też przed testami nie spodziewaliśmy się rewelacyjnych rezultatów. Przy czym za rewelacyjne uznajemy średnią w granicach 280-300 klatek na sekundę, która jest mile widziana przy grze na monitorze z odświeżaniem 144 Hz. W rozdzielczości Full HD przy wysokich ustawieniach graficznych udało nam się osiągnąć 167 klatek na sekundę, ale zdarzyły się spadki nawet do 72 klatek. Ale też nie ma co się oszukiwać, taka wydajność jest w pełni wystarczająca do komfortowej gry. Chociaż dla profesjonalistów do zdecydowanie za mało.

W przypadku CS:GO zdecydowaliśmy się na jeszcze jeden test. Ustawiliśmy rozdzielczość 1024 x 768 pikseli i większość detali zmieniliśmy na „low”. Tylko przy cieniach wybraliśmy „medium”, a antyaliasing ustawiliśmy na 2 x MSAA. Przy takiej konfiguracji jeszcze większe znaczenie odgrywa procesor, więc nie spodziewaliśmy się ogromnych wzrostów. Tak też się stało. Średni wynik 196 klatek na sekundę pokazuje, że można uzyskać w ten sposób dodatkowe FPS-y, ale nie ma co liczyć na cuda. Oba testy były przeprowadzone w trakcie normalnych meczów na mapie de_mirage.

Overwatch

Overwatch w rozdzielczości Full HD 1920 x 1080 pikseli z wysokimi ustawieniami graficznymi okazał się zaskakująco wymagający dla naszego zestawu. Uzyskaliśmy zaledwie 39 klatek na sekundę (średnio), co w przypadku gry sieciowej jest wartością bardzo niską. Co prawda w najgorszym przypadku uzyskaliśmy 29 klatek, ale w przypadku tak dynamicznego tytułu wymagalibyśmy co najmniej 60 FPS-ów. Dlatego konieczne będzie delikatnie obniżenie detali, przede wszystkim zrezygnowanie z antyaliasingu.

FIFA 17

Gra EA Sports nie jest i nigdy nie była specjalnie wymagająca. Jednak cieszy się sporą popularnością, więc warto umieścić ją w zestawieniu. Zgodnie z oczekiwaniami średni wynik na poziomie 175 klatek na sekundę jest rewelacyjny. Wydajność nie spadła poniżej 163 FPS-ów, więc nie ma mowy o najmniejszych przycinkach. RX 580 4 GB i Core i5-6500 zapewniają doskonałą wydajność w FIFIE 17.

Quake Champions

To ostatnia gra, w której postanowiliśmy sprawdzić możliwości złożonego przez nas zestawu. Quake to król sieciowych strzelanek, który ma teraz nadzieję wrócić na swój tron. Gra wciąż jest w fazie beta i na takim wydaniu przeprowadzaliśmy testy. Uruchomiliśmy drużynowy deathmatch i rozpoczęliśmy rzeź. Średnia wydajność na poziomie 81 klatek jest w pełni zadowalająca, chociaż przy monitorze 144 Hz chciałoby się dużo więcej. Nie zmienia to faktu, że gra działa płynnie i daje dużo frajdy, a o to przecież chodzi.

Spis treści

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Damian Jaroszewski
Redaktor prowadzący, szef działów esport i hardware

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię

Spis treści