Strona głównaWiadomościHardwareProcesor Cell z PlayStation 3 wydajniejszy niż dzisiejsze układy Intela?

Procesor Cell z PlayStation 3 wydajniejszy niż dzisiejsze układy Intela?

Michiel van der Leeuw ze studia Guerilla Games w jednym z ostatnich wywiadów zachwalał procesor Cell z PlayStation 3. Jego zdaniem był on wydajniejszy i pozwalał na więcej niż dzisiejsze układy Intela. Rzecz w tym, że wyciśnięcie z niego pełni mocy było bardzo skomplikowane i czasochłonne.

Guerilla Games to studio, które powinno być bardzo dobrze znane wszystkim posiadaczom konsol PlayStation. To oni odpowiadali za serię Killzone, a w ostatnim czasie zasłynęli przede wszystkim z rewelacyjnej gry Horizon Zero Dawn. Jeden z jego pracowników – Michiel van der Leeuw – przyznał, że jego zdaniem procesor Cell z PlayStation 3 był prawdziwym potworem i był wydajniejszy niż dzisiejsze układy Intela.

– Nawet dzisiejsze układy, najszybsze procesory Intela jakie możesz kupić, nie są tak wydajne jak procesor Cell. Niestety wyciśnięcie całej mocy z Cella było bardzo trudne. Myślę, że układ wyprzedzał swoje czasy, ponieważ był trochę jak dzisiejsze GPU, ale nie był odpowiednio zbalansowany i był trudny w użytkowaniu. Miał za dużo mocy, ale za mało użyteczności, ale z całą pewnością był wizjonerski – powiedział Michiel van der Leeuw, który w Guerilla Games pełni rolę dyrektora technicznego.

Dlaczego w takim razie Cell nie zrobił większej kariery? Właśnie ze względu na swoje skomplikowanie. Deweloperom było bardzo trudno pisać pod niego gry, nie mówiąc już o wyciśnięciu z niego maksimum wydajności. Wymagało to mnóstwo czasu, ale też bardzo wykwalifikowanej drużyny programistów. Właśnie dlatego PlayStation 4 to już tradycyjna architektura x86, na której tworzenie gier jest dużo łatwiejsze. Co prawda Jaguar akurat nie powala wydajnością, ale już Zen 2 w PS5 powinien sporo zmienić.

Zobacz: Gry ekskluzywne dla PlayStation 5 mają pojawić się już na premierę konsoli

Spekuluje się, że samo stworzenie procesora Cell kosztowało Sony, Toshibę i IBM około 400 mln dolarów. Prace nad CPU trwały kilka lat i miał to być układ rewolucyjny i wielozadaniowy jednocześnie. IBM chciał procesor do superkomputerów, Toshiba do telewizorów 4K Ultra HD, a z kolei Sony do konsoli PlayStation. Ze względu na skomplikowaną budowę, do dzisiaj nie ustalono czy była to konstrukcja jedno- czy ośmiordzeniowa. Każdy z tych wariantów jest prawdziwy i łatwy do uargumentowania.

Zobacz: Informator zdradza datę premiery i cenę PlayStation 5

Bądź na bieżąco

Obserwuj GamingSociety.pl w Google News.

Damian Jaroszewski
Damian Jaroszewski
Redaktor prowadzący, szef działów esport i hardware

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Treść komentarza
Wpisz swoje imię